Nedtelling til Cannes: Finn og Eirik

Finn Knudsen og Eirik Sørensen fra TRY gir oss sine tips til arbeider som fortjener pris under Cannes Lions.

Eirik Sørensen og Finn Knudsen.

– Vi trengte ikke å stirre veldig lenge i spåkula for å finne frem til disse jobbene her, forteller Finn Knudsen og Eirik Sørensen.

–  Det lukter rett og slett gull og titanium lang vei, og vi blir overrasket hvis ikke minst en av disse rasker med seg en Grand Prix. Og da har vi ikke tatt med jobber som «Fearless Girl» og «Superhumans».

  • «The Refugee Nation» for Amnesty International av Ogilvy New York

– Ok, første Grand Prix, 8 gull, 4 sølv og 28 bronse går til Amnesty International med «The Refugee Nation». Altså, ideen om at flyktninger stiller med sitt eget land i de olympiske leker, er så vanvittig stor og fin. Men det som gjør denne jobben ekstra prisverdig er at den er så flott tatt ut og fortalt, spesielt flagget med all sin symbolikk og en egen nasjonalsang. Garantert vinner i alt fra Design til PR.  



  • IKEA, «The Response Campaign» av ACNE

– De neste 6 gullene, 17 sølv og 2 bronse går til våre svenske naboer i ACNE (byrået, ikke ullgenserne) som på briljant vis responderte på Balenciagas IKEA-pose til 2.200 dollar. God idé som nok en gang beviser at man helt uten et multimillionbudsjett kan bruke internettets fantastiske infrastruktur til å ta over verden. 


  • «The world’s biggest asshole» for Donate Life America av The Martin Agency

– Den siste internasjonale jobben vi vil løfte frem er denne fantastiske filmen for Donate Life. «Superhumans» blir best i film, men denne snutten om verdens største rasshøl kommer til å få et stort, flott og velfortjent gull. (Og sikkert en og annen bronse og shortlist i diverse lugubre underkategorier her og der)



Så har vi kommet til de norske vinnersjansene, men teamet klarer ikke å begrense seg til å gjette bare én.

– På grunn av uenigheter internt i teamet har denne spådommen to alternative, men ikke nødvendigvis motstridende slutter: 

  • Av Norske jobber er det Audi «Enter Sandbox» av POL som kommer til å hente hjem mest edelt metall. 
  • To av de aller beste jobbene fra Norge i år er Kolonial.no, «Skip The Store» av Anorak og «Send én Smash!» av Saatchi & Saatchi. De superflinke folka i Anorak og Saatchi fortjener løve synes vi.




Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.