Leide Munch til 30 millioner. Satte den på Oslo S

Alarmselskapet Verisure stilte nylig ut Munch-verket «Madonna» i en alarmsikret reklamemonter ved Oslo S.

94261 db1bf feature
Alle foto: Johnny Vaet Nordskog
94259 5d68d original
94260 ef06f original
94262 8fee6 original
94263 3af62 original

– Dette er sannsynligvis det mest verdifulle utendørsmotivet som noen gang har blitt utstilt i hele verden, sier markedssjef Per Scavenius i Verisure.

– Jeg blir svett av å tenke på alt som kunne gått galt, sier Ole Hustad i Morgenstern om stuntet de akkurat har utført for kunden.

– Dette var en idé som kom opp for en god stund siden. I arbeidet med Verisures nye konsept «Helt, helt sikker» var det en eller annen smarting som foreslo å sette en ekte Munch i en vanlig reklamemonter. Kun beskyttet av Verisures hjemmealarm-system. Ideen fikk fotfeste både hos oss og hos kunden. Så da var utfordringen og finne noen som ville låne bort en Munch for anledningen, sier Hustad.

Hustad kan ikke avsløre hvem som leide ut bildet sitt. – Rett og slett fordi jeg ikke vet. Dette har gått gjennom en agent, forteller han videre.

Med bilde og forsikring i boks, gjensto det kun å gjennomføre.

– Det begynte selvfølgelig å regne da vi skulle sette inn bildet, men et kort øyeblikk av opphold reddet dagen, forteller Hustad.

Det håndkolorerte litografiet stod i en kortere periode utenfor Oslo Sentralbanestasjon med budskapet foliert på reklamekassen. «Sikkert nok for en Munch, sikkert nok for deg».

– Vi er ikke kjent med at noen har stilt ut et kunstverk av så stor verdi i en utendørs reklamemonter tidligere. Om noen skulle tørre å gjøre noe slikt, var det vel oss som er godt kjent med å sikre folks verdier, sier Scavenius.