Advokatfirmaet Haavind får ny visuell identitet av Neue

En historie om samspill er kjernen i Haavinds nye identitet laget av Neue Design Studio.

Neue sier dette om identiteten:

Haavinds nye identitet retter oppmerksomheten mot virkningen som oppstår når fagfolk og kunder jobber godt sammen. Det er samspillet mellom mennesker og kompetansen, og jus og næringsliv som representerer kjernen i advokatfirmaets virke.

Tosomheten er kjernen i konseptet

Identiteten visualiserer formidlingsgrepet tosomhet. H'en i logoen har to sider og en kjerne som på ulik vis skaleres og tilpasses. Det gjør at identiteten er svært fleksibel siden det er selve logoen som er det primære grafiske elementet. Det tilpasser seg ulike medier og publikum og gir rom for å fortelle flere historier.

Referansen til Haavinds historie og den gamle logoen er også med for å bygge videre på tilliten merkevaren har i markedet. Både den gamle og den nye logoen er H'er, men i den nye logen er H'en åpnet opp og gjort tydeligere.

Haavind web case illustrasjon
Haavind web case illustrasjon 2
Haavind web case mobil 16 9
Haavind web case some 16 9
Haavind web case visittkort 16 9

Signaturfarge valgt bort

En distinkt signaturfarge er valgt bort for å kunne tilpasse Haavinds kommunikasjon til ulike kanaler, målgrupper og kontekst, uten å gjøre det statisk eller visuelt begrensende. Mange av de andre advokatfirmaene har valgt én distinkt farge og ved å la være å bruke dette konvensjonelle grepet skiller Haavind seg ut.

Illustrasjoner for mer variasjon

Bruken av illustrasjoner og animasjon er uvanlig i kategorien og gjør at Haavind fremstår mer digital og moderne. Illustrasjonene fra Dominic Kesterton gjør tungt innhold mer tilgjengelig og skaper mer variasjon i uttrykket. Illustrasjonene gir også et nytt virkemiddel å kommunisere effektivt med, spesielt med yngre målgrupper.

Valg av virkemidler basert på målgruppe og kanal

Haavind har ulike målgrupper og må tilpasse kommunikasjonen til ulike flater. Der de trenger å være tydelige, med fokus på sak og fag, er det brukt stramme redaksjonelle grep, med typografi som hovedvirkemiddel. På mer kommersielle flater tar de i større grad andre elementer i identiteten i bruk, som grafiske former og en differensierende fargepalett.

Involverte byråer

28fe5f65085909 5cb61128e3d30
Neue Design Studio
E

Erlend Kannert Istad

Design Lead

J

Julian Schlicht

Designer

M

Mathilde Emilie Johnsen

Rådgiver

S

Sophie Stabell

Rådgiver