Alltid framover – i ny drakt: Nonspace og Rosenborg Ballklubb introduserer en ny æra

Rosenborg Ballklubb, et ikon innen norsk fotball, har i samarbeid med det anerkjente byrået Nonspace, tatt skrittet inn i fremtiden med en omfattende fornyelse av sin visuelle identitet og merkevarestrategi. Denne forvandlingen signaliserer ikke bare en ny visuell retning, men også en dypere forpliktelse til klubbens verdier om fellesskap, engasjement og innovasjon.

Rosenborg

Rosenborg Ballklubb har alltid vært mer enn en fotballklubb; det er en bevegelse som forener, engasjerer og inspirerer. Med sin betydelige rolle både på og utenfor banen som bakteppe, har klubben, i samarbeid med Nonspace byrå, utviklet en ny merkevarestrategi og visuell identitet. Den nye identiteten reflekterer Rosenborgs dedikasjon til inkludering, mangfold og samfunnsengasjement, samtidig som den tar vare på klubbens stolte arv.

En merkevarestrategi og visuell identitet for fremtiden

Sammen med Rosenborg har Nonspace utviklet den nye merkevarestrategien «Alltid Framover» som gir Rosenborg nye verktøy for å skape begeistring, engasjere og bevege Rosenborg-supportere i hele Norge. «Alltid fremover» er en strategi som er utviklet for å se på hele merkevareopplevelsen av Rosenborg. Strategisk handler det om å krysse de viktigste historiene med de unike møtene mellom Rosenborg og felleskapet laget er en del av. Det betyr at Rosenborg som klubb må mestre mange ulike fortellinger, plattformer, flater, utfordringer og forretningsmuligheter.

RBK0034 Presse møte 120324 27
RBK0034 Presse møte 120324 26

Klubbens nye profil vil bidra til å sette en ny standard for hvordan Rosenborg uttrykker seg, og bidra til at både publikum, supportere, partnere, spillere og ansatte føler stolthet over å være en del av Rosenborg.


Kjernen i den nye identiteten er et helt nytt designsystem med oppdatert logo som er inspirert av den tradisjonsrike diamanten og videreført med moderne detaljer og vinkler som hyller klubbens stiftelsesår, 1917. Fornyelsen strekker seg videre til en egenutviklet font, «Rosenborg 1917», som speiler klubbens unike karakter og fremadskuende natur.

RBK0034 Presse møte 120324 2
RBK0034 Presse møte 120324 23
RBK0034 Presse møte 120324 22
RBK0034 Presse møte 120324 24

Fargepaletten er tro mot Rosenborgs røtter med sort og hvitt, mens den introduserer «Rosenborg-grønn» som en ny aksentfarge og anerkjennelse av grønnfargens voksende tilknytning til klubben.

– Endelig kan vi vise frem vår nye profil og merkevarestrategi. Med fantastisk hjelp fra Nonspace® har vi jobbet med å definere hva Rosenborg er og skal være, hvordan vi skal se ut, føles og oppleves. Merkevarestrategien er mye mer enn bare en rentegnet logo. Sammen med det vi leverer ute på gressmatta skal den sørge for at Rosenborg fortsatt er hovedleverandør av tema til lunsjpraten. Vi gleder oss til sesongen 2024. #alltidframover, sier Tore Bjørseth Berdal, daglig leder, Rosenborg Ballklubb.

RBK0034 Presse møte 120324 28
RBK0034 Presse møte 120324 29
RBK0034 Presse møte 120324 210

Framover, sammen

Gjennom fornyelsen av merkevaren bekrefter Rosenborg sin posisjon som en klubb for alle, fast bestemt på å engasjere, begeistre, og bevege mennesker. «Alltid framover – i ny drakt» er ikke bare en visuell endring, men en ny forpliktelse til å skape minneverdige opplevelser og styrke fellesskapet både lokalt og i et større perspektiv.

Se identitetsfilmen her.

– Som liten gutt fikk jeg som Malvik IL spiller mulighet til å spille mot Nardo FK på Lerkendal i pausen mellom Rosenborg og Lillestrøm etter en Scandiacup finale i 95. For meg personlig er dette noe av det største jeg har fått æren av å jobbe med. Man går inn i prosjektet med æresfrykt, og håper man ikke trår feil hos supporterne som er med på å gjøre Rosenborg til Norges største klubb. Med et fantastisk team fra Nonspace, og en prosess som har inkludert både supportere, spillere (menn og kvinner) og de på brakka, samt mye research på Facebook, Instagram, X, TikTok og Discord, har vi gått grundig til verks for å forstå hele merkevareopplevelsen av Rosenborg. Det håper vi at alle som kjenner til og støtter Rosenborg ser, sier Stian Ward Bugten, kreativ leder og partner i Nonspace.

Involverte byråer

Nonspace logo
Nonspace
J

Johanne Lian Olsen

Design Director

J

Julian Andrè Vedeler

Designer

A

Ann-Charlott Ommedal Holden

Senior Art Director

S

Sebastian Reed

Motion

O

Omar Saleh Salem

Junior Designer

A

Andrea Rakela Doan

Digital Marketing Director

L

Line Kibsgaard Sjøhelle

Prosjektleder