Also Known As går utover grensene med ny nettside
Det multidisiplinære byrået Also Known As ble etablert i 2019, og har på kort tid blitt eksperter i å nå unge målgrupper, blant annet gjennom sitt arbeid med Karpe. Nå relanserer de sin egen merkevare med ny nettside.
Aktuelt byrå
Also Known As
Regissøren Thomas Flått, fotografen Michael Angeles og designer Even Suseg hadde i flere år jobbet med kreative hobbyprosjekter sammen. Even, som tidligere jobbet i Scandinavian Design Group, Metric og HES så fordelene med å kunne jobbe bredere og mer tverrfaglig med annen kompetanse enn kun grafisk design. Sammen etablerte de Also Known As i 2019.
– Vi har bakgrunn fra å jobbe med artister og unge communites, og har laget albumcover, merch og skapt hype i sosiale medier rundt disse. Vi har tatt med oss denne tilnærmingen inn i prosjektene vi gjør med store og mer etablerte merkevarer som DNB, Posten og Ruter, forteller daglig leder og designer Even Suseg.
Suseg mener aktivisering av merkevaren er helt avgjørende for å få oppmerskomhet, og at dette er noe Also Known As er spesialister i. Denne uken har de lansert ny nettside hvor merkevarebyggingen kommer tydelig frem gjennom prosjektene.
Med Posten Norge fikk de folk til å kjøpe et fysiske produkter, merch og ta i bruk postens tjenester; et produkt som ble en greie blant kjendiser og influencere. Med Redbull laget de en kleskolleksjon og en en butikk da de skulle lansere sin nye brus, og med Oslo Pride laget de fysiske produkter som folk kjøpte, ble glade i og spredte rundt i ulike kanaler. Alle prosjektene hadde til felles at folk tok i bruk merkevaren, engasjerte seg med og interagerte med innholdet Also Known As skapte.
– Vi tror at ved å aktivisere en merkevare på en fysisk måte, vil det gi merkevaren mer troverdighet og en større snakkis-effekt, sier Suseg.
Samarbeid med Karpe
I 10 år har AKA (også før de ble AKA) samarbeidet med Norges største gruppe, Karpe. Gjennom rådgivning, identitetsdesign, merch, konsept, live, animasjon, visuals, sosiale medier, foto og film, så har dette samarbeidet vært en mangeårig reise.
2023 vant de gull for lanseringskampanje for «Omar Sheriff» i Visueltutdelingen. For utgivelsen «Heisann Montebello» mottok Also Known As hele to gull i Visueltutdelingen 2020.
«Heisann Montebello» er også en del av utstillingen «Opplyst – Glimt fra en kulturhistorie» på Nasjonalbiblioteket. Side om side med Snorresagaen så står AKA sine verk utstillt på utstillingen som samler viktige øyeblikk, store gjennombrudd, kreative mesterverk og avgjørende hendelser i Norges historie fra år 1100 og frem til i dag.
Kunsten å engasjere de under 30
Also Known As ønsker å utfordre det klassiske kampanjeformatet og tar i bruk et bredt spekter av virkemidler for å skape forventning og skape en rød tråd i alle former for opplevelser. De har en spesiell ekspertise på publikumssegmentet ungdom.
– For det første tror jeg unge i dag har et mye mer kritisk blikk når det kommer til reklame og kommunikasjon. Vi har klart å treffe en nerve fordi vi selv er genuint opptatt livsstil, kultur, musikk og i tillegg følger med på hva som rører seg. Og vi ønsker alltid å ta i bruk virkemidler og mennesker vi selv heier på, både foran og bak kamera, sier regissør Thomas Flått.
Navnet Also Known As kommer med en baktanke i at de ikke ønsket å begrense identiteten sin og kommunisere at de både er et multidisiplinært byrå med muligheten til å kunne ta på seg ulike prosjekter som resonnerer med verdiene til selskapet. De har utvidet seg til å bli mer enn bare Also Known As og har tatt i bruk navnet til å kunne utvikle egne merkevarer også kjent som klesmerket Also Worldwide, radiostasjonen AlsoRadio og klubbkonsepter på festivaler og klubber.
– Navnet vårt gir oss en naturlig mulighet til å kunne vokse og bli større. Vi begrenser oss ikke til en bransje eller ett felt, men det som beskriver oss best er våres lekenhet og inkludering av kultur og mangfold i arbeidet vi jobber med, sier fotograf Michael Angeles.
Involverte byråer
Also Known As
Involverte
Axel Berggraf
Nettside
Jonas Vetlesen
Nettside