Anew promoterer reiseliv i nord på oppdrag fra Sparebank 1 Nord-Norge.

Reiselivsnæringa er blant næringene som er hardest rammet av koronakrisen i nord. Derfor støtter SpareBank 1 Nord-Norge pilotering av nye opplevelser, som samtidig bidrar til å dreie næringa i en mer bærekraftig retning.

Reiaseklar

Samfunnsløftet er bankens strategi for hvordan samfunnsutbyttet kan bidra til å løfte landsdelen.

– Vi satte av inntil 10 millioner kroner til reiselivsaktører i nord, som skal teste nye opplevelser i sommer. Opplevelsene skal bidra til at folk blir lenger på samme sted, noe som i seg selv bidrar til mindre belastning på miljøet. Søkerne hadde klare tanker om hvordan prosjektene tar dem i en mer bærekraftig retning, sier leder for samfunn i SpareBank 1 Nord-Norge, Gudrun Gulldahl.

Støtten er fordelt til 187 bedrifter på totalt 88 prosjekter. Etter sommeren vil ti av prosjektene motta ytterligere 200.000 kroner for å gjøre testen til en permanent løsning.

Anew Branding i Harstad fikk jobben med å lage kommunikasjonen, som både skulle fremme prosjektene som fikk støtte fra Samfunnsløftet, men også reiseliv i nord generelt.

– Vi jobber mye med reiselivsnæringa i nord, og vet godt hvor hardt koronaen har rammet dem. Derfor føles det ekstra meningsfylt å kunne få bidra til en kampanje som dette, sier strategisk rådgiver i Anew, Øystein Ulvær.

– Og når kunden i tillegg viser oss stor tillit, og ber om «noe helt koko», så får man fine dager på jobb, smiler han.

– Helt uten nordnorsk natur-porno

Siden opplevelsene som fikk støtte fra Samfunnsløftet ikke var utviklet enda, måtte Anew finne en annen inngang enn å vise frem selve opplevelsene.

– Vi bestemte oss tidlig for å lage en kampanje helt uten nordnorsk natur-porno. Slike kampanjer finnes det allerede mange varianter av. Vi trengte noe annerledes for å få oppmerksomhet, sier Ulvær.

Valget landet på absurde scener med folk som er i overkant klare for en ferie i Nord-Norge.

– Vi har latt oss inspirere av tiden vi lever i. Vi er jo sykt reiseklare, og savnet etter reising og opplevelser er stort for de aller fleste. Såpass stort at det finnes masse gøye memes av folk som gjør tredemøller om til bagasjebånd, eller vaskemaskiner om til flyvinduer, alt for å få følelsen av å være ute og reise. Dessuten vet vi at Nord-Norge står høyt i kurs hos veldig mange også denne sommeren.

Kampanjen består av filmer, annonser, innhold til sosiale medier, og kampanjenettsiden nyeopplevelser.no, der man får en oversikt over alle de nye reiselivsopplevelsene som har fått støtte i forbindelse med prosjektet.

Filmene er utviklet sammen med Deadline Media fra Sortland/Bodø og Montevideo fra Tromsø. Kampanjen er satt opp i samarbeid med Mediacom, og består av online video, display og sosiale medier.

– Vi håper at kampanjen kan bidra til at mange prøver ut de nye opplevelsene, og ikke minst friste enda flere til å bruke sommerferien i nord. For å bidra til å spre opplevelsene gjennom sommeren søker banken også influensere som får gratis opplevelser, gjennom å dele dem i deres sosiale kanaler, sier Ulvær.

Involverte byråer

Deadline monogram 01
Deadline Filmproduksjon
S

Stein Inge Pedersen

Produsent

K

Kevin B. Kjeldsrud

Filmfotograf

T

Thomas Lind

Lys

S

Synne Marie Tømmerberg

Innspillingsleder

Montevideo Filmproduksjon
J

John Emil Richardsen

Regissør

R

Richard Butler

Klipp

Andre involverte

M

Martin J. Edelsten

Foto/DP

E

Eirik Nicolai Heim

B-foto

R

Rune Hennum Nilsen

Kostyme/Styling