ANTI og FFO lanserer en mer tilgjengelig valgkampanje

En reklamejobb med et litt uvanlig grep fra Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon.

FFO still rullestol

Skolegårder som hindrer alle å være med i leken. Klasserom med elendig luft. Lærere med fordommer og lave forventninger. Dette er skolehverdagen for mange barn med funksjonsnedsettelser. Derfor vil Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) få deg til å stemme for en bedre skole ved kommune- og fylkestingsvalget.

– Skolestart skal egentlig handle om gode sommerfugler i magen og store forventninger. Det gjør det for de fleste, men dessverre er sannheten at for mange barn med funksjonsnedsettelser venter en frustrerende skolehverdag. Ved å minne både politikere og velgere på at alle barn skal ha like muligheter for å nå potensialet sitt, håper vi at flere går forberedt til stemmeurnene i år, sier Sveinung Skjong-Arnestad, Kommunikasjonsansvarlig FFO.*

Helt enkle ting

Skolegang og læring er en menneskerett. Utdanning gir muligheter, og en god skole er avgjørende for barns fremtid. Likevel er det mange som av forskjellige årsaker ikke får brukt sine evner fullt ut, derfor har ANTI laget et reklamekonsept som dramatiserer noen utfordringer nettopp med at skolesystemet ofte ikke evner å tilrettelegge for elever med funksjonsnedsettelser.

– I innsiktsfasen snakket vi med unge og deres foresatte om hva de ønsket seg. Det var ikke gullstoler og spotlight, det var helt enkle ting som døråpnere, rullestolramper og like muligheter for å lykkes. La oss fortelle dét da, uten å sende aktørene rett i offerrollen, sier Christoffer Lorang Dahl, rådgiver ANTI.

Gjorde universell utforming til selve kjernen av idéen

Skal man jobbe godt med universell utforming bør videoinnhold både synstolkes og tekstes. Fremfor å la dette være en konsekvens ved ferdigstilling har ANTI tuftet selve ideén på tilretteleggingen.

– Universell utforming kan raskt oppleves som et hinder i idéprosesser, men her valgte vi å gjøre dét til selve kjernen av idéen. For oss var det viktig at filmen skal være tilgjengelig og underholdende for alle, uavhengig av funksjonevne. Vi er utrolig glade for at FFO turte å gå i en helt annerledes retning, og at de lot oss utfordre normen rundt både syns- og hørselstolkning, sier Bjørn Solli og Elise Apall Bjørgsvik, kreativt team i ANTI.

Kampanjen vil starte tidlig august og består av flere filmer og bilder som skal gå i sosiale medier. Innholdet er produsert av ANTI med Sondre Røe på regi.

* Funfact: Sveinung fra FFO var tidligere kreatør i SMFB.

Involverte byråer

Involverte

S

Sondre Røe

Regissør

D

Didrik Bråten

Grade

G

Gabriel Pedersen

Musikk