Aprilas nye identitet gir pusterom for små og mellomstore bedrifter

Heydays går for stabilitet og ro fremfor et fargerikt og mindre seriøst uttrykk med sin nye merkevarestrategi og identitet for bankutfordreren Aprila.

01 KF headerx

Bakgrunn

Heydays ble tidlig i 2020 kontaktet for å utvikle ny merkevarestrategi, identitet, og nettsider for Aprila. Den nye visuelle identiteten, som tar utgangspunkt i en grundig strategiprosess, ble nylig avduket.

Aprila er ikke en vanlig bank. De utvikler sin egen teknologi for å nå effektivt frem til små og mellomstore bedrifter spesifikt. De var for eksempel først i verden med å tilby finansiering inne i regnskapssystemene bedriftene allerede bruker. Målet er å hjelpe med å finansiere og bygge fremtidens bedrifter og arbeidsplasser, ettersom disse er blant de viktigste bidragsyterne til samfunnet.

– I fintech-verdenen går ting raskt. Det ropes om oppmerksomhet, det er sterke farger, konfetti og mye som skjer. Selv de store bankene har begynt å ta etter denne trenden. Denne utviklingen, og strategiarbeidet, dannet grunnlaget for identitetskonseptet vårt, sier designer Benjamin Gaupset.

02 KF karusell1
03 KF karusell1
04 KF karusell1
05 KF karusell1

Løsning

– Vårt konsept går bort fra dette, og tar inspirasjon fra tilliten og roen man får fra de opprinnelige bankinstitusjonene, samt håndverket og langsiktigheten i antikkens arkitektur. Inntrykket vi ønsker at man sitter igjen med er at Aprila er en partner for det lange løpet, sier Iben Andrea Syvertsen, Benjamin Gaupset og Henrik Fjeldberg, som sammen med et større team i Heydays har vært med på arbeidet for Aprila.

Med referanser til klassisk arkitektur i illustrasjonene og en historisk skriftbruk framstår identiteten seriøs, tillitsvekkende og stolt. Fargepaletten av jordfarger sammensatt med varme farger i bilder, fotografert av Kristoffer Hunstad, gir et varmt og inviterende uttrykk som balanserer det harde i en typografisk sentrert identitet.

I tillegg til dette bidro Heydays med å utforme de nye nettsidene til Aprila. Med utgangspunkt i kunnskapen Aprila hadde om kundenes behov utviklet de både strukturelle og visuelle retningslinjer for nettsidene.

– Aprila er en kunnskapsrik og super gjeng som sitter på masse kunnskap om kundene sine. Vi hadde et tett samarbeid i prosjektet og på den måten dannet vi grunnlaget for at Aprila nå skal kunne eie sitt eget formspråk og brukeropplevelse helt og fullt. Vi har utviklet en nettside som tar kunden og deres utfordringer på alvor og gir riktig informasjon til rett tid, sier Henrik Fjeldberg, Digital Director i Heydays.

06 KF karusell2
07 KF karusell2
08 KF karusell2

Sammen med Aprila og Anorak har identiteten og konseptet blitt tatt opp og ut på en fin måte gjennom kampanjen nok nok,-, som man kanskje har sett i sosiale medier eller på nett.

— Vi er veldig heldige som får jobbe med profesjonelle (og hyggelige) folk fra Heydays og Anorak. Heydays har jobbet frem en identitet som viser hva vi står for og jobber mot - sier en fornøyd Julia Paulsen, Head of Marketing & Digital Sales i Aprila Bank, som stolt viser frem den nye kampanjen på Aprila.no/nok-nok.

Besøk Aprila eller les mer om prosjektet her.

Involverte byråer

92392 d0313 original

Heydays