Belyser mental helse med umulige hverdagsgjenstander

Gjensidige fortsetter fokuset på mental helse og har utvidet det prisvinnende konseptet Pusterommet. I tillegg til flere fysiske aktivasjoner under sommerens Palmesus, har Gjensidige også lansert et nytt konsept med enkle dramatiseringer av hverdagslige ting som blir umulige å bruke hvis man sliter med mentale utfordringer.

Cover Visual Teapot

Sponsorsjef hos Gjensidige, Stian Grøstad, sier de har gått bredere med dette sponsoratet enn de har gjort noen gang tidligere.

– Gjensidige har en tydelig bærekraftstrategi hvor en av grunnpilarene er mental helse. Dette samfunnsansvaret er bærebjelken i prosjekter som berører unge, noe vi har gjort på Palmesus siden 2019. Sammen med NOSLEEPTILLBROOKLYN har vi utviklet et bredt spekter av virkemidler for å skape bevissthet, forståelse og engasjement rundt mental helse, sier Grøstad.

Gjensidige hadde en stor og mangfoldig stand hvor de inviterte festivaldeltakere til å lære mer om mental helse og viktigheten av å ta vare på seg selv. Som en del av denne aktiveringen, fortsatte de også sitt unike Pusterom der unge festivaldeltakere under helsefaglig tilsyn kunne få en time-out og tid med profesjonelle samtalepartnere.

Pusterommet2x
Pusterommet.
Stian Grøstad1x
Stian Grøstad foran Gjensidiges stand.

Umulige gjenstander

Nytt av året er dramatiseringer med hverdagsgjenstander som har blitt umulige å bruke, som et symbol på hvordan det er å møte hverdagen når du sliter. Kampanjen viser bla en tekanne som vender feil vei og piggtråd som tanntråd i annonser og film, til en umulig sofagruppe som man kan forsøke å sitte i. Dette sammen med intervjuer, videoklipp av artister og helsepersonell som formidler personlige opplevelser og ekspertråd, ønsker Gjensidige å skape større forståelse og empati rundt problemstillingen, både mot mplgruppen men også bredere i samfunnet.

Gjensidige helside A magasinet potte NO
Gjensidige helside A magasinet skje NO
Gjensidige helside A magasinet tanntraa NO

Prisvinnende kampanje

Fjorårets Pusterommet kampanje gikk helt til topps og vant Årets Sponsoraktivering under Sponsor- og Eventprisen, og årets kampanje har videreutviklet mange av de aktivitetene som ble påbegynt da. Grøstad sier at dette er en strategisk satsning med et langsiktig fokus på andre arenaer outover Palmesus.

– Vi ønsker å bidra til et samfunn der unge føler seg sett, hørt og støttet, og hvor det å snakke om sin egen mentale helse og søke hjelp blir en styrke, ikke en svakhet, avslutter han.