Belyser mental helse med umulige hverdagsgjenstander
Gjensidige fortsetter fokuset på mental helse og har utvidet det prisvinnende konseptet Pusterommet. I tillegg til flere fysiske aktivasjoner under sommerens Palmesus, har Gjensidige også lansert et nytt konsept med enkle dramatiseringer av hverdagslige ting som blir umulige å bruke hvis man sliter med mentale utfordringer.
Sponsorsjef hos Gjensidige, Stian Grøstad, sier de har gått bredere med dette sponsoratet enn de har gjort noen gang tidligere.
– Gjensidige har en tydelig bærekraftstrategi hvor en av grunnpilarene er mental helse. Dette samfunnsansvaret er bærebjelken i prosjekter som berører unge, noe vi har gjort på Palmesus siden 2019. Sammen med NOSLEEPTILLBROOKLYN har vi utviklet et bredt spekter av virkemidler for å skape bevissthet, forståelse og engasjement rundt mental helse, sier Grøstad.
Gjensidige hadde en stor og mangfoldig stand hvor de inviterte festivaldeltakere til å lære mer om mental helse og viktigheten av å ta vare på seg selv. Som en del av denne aktiveringen, fortsatte de også sitt unike Pusterom der unge festivaldeltakere under helsefaglig tilsyn kunne få en time-out og tid med profesjonelle samtalepartnere.
Umulige gjenstander
Nytt av året er dramatiseringer med hverdagsgjenstander som har blitt umulige å bruke, som et symbol på hvordan det er å møte hverdagen når du sliter. Kampanjen viser bla en tekanne som vender feil vei og piggtråd som tanntråd i annonser og film, til en umulig sofagruppe som man kan forsøke å sitte i. Dette sammen med intervjuer, videoklipp av artister og helsepersonell som formidler personlige opplevelser og ekspertråd, ønsker Gjensidige å skape større forståelse og empati rundt problemstillingen, både mot mplgruppen men også bredere i samfunnet.
Prisvinnende kampanje
Fjorårets Pusterommet kampanje gikk helt til topps og vant Årets Sponsoraktivering under Sponsor- og Eventprisen, og årets kampanje har videreutviklet mange av de aktivitetene som ble påbegynt da. Grøstad sier at dette er en strategisk satsning med et langsiktig fokus på andre arenaer outover Palmesus.
– Vi ønsker å bidra til et samfunn der unge føler seg sett, hørt og støttet, og hvor det å snakke om sin egen mentale helse og søke hjelp blir en styrke, ikke en svakhet, avslutter han.
Involverte byråer
Rune Eilertsen
3D animasjon
Lasse Mila
Prosjektleder BX
Alexander Patrick Furnes
Produsent BX
MaVe
Artist
South Coast Creative Content film / foto produksjon
Aksell Produksjon av ustand / umulige møbler