Bergans og WWF Verdens naturfond vil verne årstidene

Under kampanjenavnet «Save the Seasons» vil de engasjere folk til handling.

95847 2eaa5 original
95848 77111 original

Menneskeskapte klimaendringer setter årstidene slik vi kjenner dem i fare. Derfor har Bergans og WWF sendt et brev til klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn og bedt ham om å ta initiativ til at Norge nominerer jordas årstider til UNESCOs verdensarvliste. Dette er premisset for en fullintegrert kampanje som omfatter alt fra filmer, kampanjeside, informasjonsmateriell, butikkmateriell, messestand, PR-arbeid, SoMe og mye mer. Bak ideen og kampanjen står POL, og med seg på laget har de hatt Einar Film, Gimpville og TryApt.

– Vår første ekspedisjon var med Amundsen til Sydpolen i 1911, og gjennom over hundre år har vi vært med på store ekspedisjoner. Men dette er vår viktigste. Hele vår nye merkevareplattform og virksomhet handler nå om å lede an og inspirere til en bærekraftig fremtid. Siden både Bergans og våre kunder er basert på friluftsliv gjennom fire sesonger, har vi definert vår hensikt til å redde årstidene. Dette er ikke et markedsføringsstunt for å grønnvaske Bergans, men en kamp vi skal kjempe i mange år fremover. «Save the Seasons»-kampanjen er første steg på den reisen, så bli med oss, del budskapet og signér underskriftskampanjen, sier Ronny Hammer, Brand Director i Bergans.

95850 86771 original
Administrerende direktør i Bergans, Jan Tore Jensen.

Ett års arbeid

Det er mye som skal på plass før en slik kampanje ser dagens lys. Først må hele merkevaren oppdateres og forankres i ledelse og organisasjon. Deretter hundrevis av timer med innsikt. Intervjuer med forskere i UNESCO, StormGeo, WWF og andre. Rapport etter rapport. Nyhetsinnslag etter nyhetsinnslag. Til slutt skal hundre kampanjeelementer tenkes ut, produseres og settes sammen til en helhet.

– Som kreativt team må vi tro på at kreativitet kan endre mer enn salgstall og liking. At vi nå har gått hele veien sammen med kunden for å gjøre noe konkret for klima ved å forsøke å forandre en så stor organisasjon som UNESCO, kjennes utrolig gøy og spennende, selv om det kanskje kan virke som en naiv tanke. Ekstra spennende er det at vi ikke vet hvor dette vil ende. Å få jobbe med verdens fineste gjeng i Bergans og WWF på et så viktig prosjekt, har kjentes meningsfylt og har lært oss masse, sier det kreative teamet, Sara Marie Hødnebø, Anette Bellika Finnanger og Rikke Sofie Jacobsen i POL.

Krever endring av regelverket

Dersom vi får årstidene på verdensarvlisten er alle 197 medlemsland pliktige til å verne årstidene og dermed gjennomføre viktige klimatiltak. Per dags dato sjekker årstidene av på ni av ti kriterier for å komme på listen. Det eneste som ikke sjekker av er at det ikke er et fysisk sted. Derfor må Klima- og miljøministeren inn og slå et slag for at UNESCO endrer reglene sine for å kunne verne om alle tingene som i dag er på verdensarvlisten, men som er truet av klimaet. Å få årstidene inn på listen er et viktig symbol for dette og en ny og viktig klimaretning for UNESCO og verdenspolitikken.

– Da vi fikk presentert ideen fra reklamebyrået vårt ble vi begeistret. I dag står alle ansatte i Bergans bak prosjektet og kampanjen, ledet an av vår administrerende direktør Jan Tore Jensen, som også er frontfigur i hovedfilmen. Vi håper dette engasjerer andre merkevarer og folk der ute like mye som oss. Det er en markedsførers drøm å kunne få være med på en sånn reise, avslutter Hammer.

95851 833a6 original
Bergans på ISPO-messen i Tyskland.

En fullintegrert kampanje

Kampanjen, som hadde premiere mandag denne uken, består av en rekke elementer, inkludert hovedfilmen og kampanjesiden. I tillegg er det produsert innhold til sosiale medier, boards, infomasjonsmateriell og annonser for å nevne noe. Hovedfilmen er produsert av Einar Film og regissert av Eivind Holmboe.

SoMe-infographic

Andre involverte

Utmerkelser

  • Gullblyanten 2021 Integrert

  • Gullblyanten 2021 Håndverk