Bielke&Yang bak ny Aftenposten-satsing

Designbyrået har utviklet navn og identitet for Vink, Aftenpostens nye Oslo-guide som samler alt om restaurant- og uteliv, byliv og Marka på ett sted.

Vink case 16 9 01

Det nye konseptet ble lansert mandag 7. november. Bielke&Yang har jobbet strategisk med utvikling av navn, identitet og merkevare, med mål om å skape et tydelig univers som Oslo-boere kan ta eierskap til.

– Det har vært utrolig spennende å forholde oss til Aftenposten som merkevare på overordnet nivå, og samtidig skape noe helt nytt – men med et tydelig slektskap til Aftenposten, sier Aksel Overskott i Bielke&Yang.

Vink case 16 9 02
Vink case 16 9 03
Vink case 16 9 04
Vink case 16 9 05
Vink case 16 9 06

Rettet mot unge voksne

Med Vink styrker Aftenposten sin satsing på restaurant- og utelivsjournalistikk. Tjenesten består av restaurantanmeldelser, guider til byens serveringssteder, film- og serieanmeldelser og utelivsnyheter.

Målgruppen er unge voksne, noe som også speiler identiteten. Innholdet er kategorisert i lekne farger, med illustrasjoner av Nico Kamenovic som visuelle ledesnorer innenfor de ulike kategoriene. Navnet Vink bygger på ideen om noe nytt og uventet, som samtidig er lett å huske. Den typografibaserte logoen, delvis i kursiv, kan oppfattes som et fysisk vink i seg selv.

– Det har vært lærerikt å utvikle en tjeneste som skal passe inn i det store Schibsted- universet. Resultatet er basert på tett og god dialog med teamet i Aftenposten, som har vært utrolig fine å jobbe med, sier Morten Håvik i Bielke&Yang.

Vink case 16 9 07
Vink case 16 9 08
Vink case 16 9 09
Vink case 16 9 10
Vink case 16 9 11
Vink case 14 mockupx

– Utfordret og overrasket

– Vi opplevde tidlig i prosessen at Bielke&Yang skjønte akkurat hva og hvor vi ville med Vink, samtidig som de utfordret og overrasket oss både med navneforslag og visuell identitet, sier Silje Sahlén, UX-lead i Aftenposten.

– Vi har satt stor pris på det tette samarbeidet vi har hatt underveis. Det har sikret at vi både ivaretar Aftenposten som merkevare og at vi har skapt en egen, tydelig identitet for Vink som vi gleder oss til å vokse inn i og videreutvikle, avslutter Sahlén.

Involverte byråer

Bielke yang logo

Bielke&Yang

Involverte

N

Nicole Kamenovic

Illustrasjoner

C

Constantin Eberle

Kreativ Leder i Aftenposten

S

Silje Sahlén

UX Lead i Aftenposten