Bielke&Yang bak prestisjeprosjektet Sommerro

Designstudioet har utviklet et omfattende identitetssystem for det nye nabolagshotellet på Frogner, byråets mest omfattende prosjekt hittil.

Image
SO case 04 16 9
SO case 09 16 9
SO case 15 16 9
SO case 17 16 9
SO case 18 16 9
SO case 19 16 9

Torsdag 1. september 2022 åpner Sommerro i det som tidligere var Oslo Lysverkers hovedkontor på Solli plass. Bielke&Yang står bak den overordnede merkevarebyggingen for det eksklusive hotellet, med utvikling av identitet, nettside, romfasiliteter og skilting.

– Arbeidet med Sommerro har vært utfordrende, lærerikt og ekstremt givende. Det er et ambisiøst og komplekst prosjekt, og det aller største vi som byrå har vært med på. Vi er takknemlige for at teamet bak Sommerro har gitt oss denne muligheten, sier Aksel Overskott i Bielke&Yang.

– Et løft for Sommerro

Det er Nordic Hotels & Resorts som står bak utviklingen av konseptet Sommerro. Hotellet eies av Petter Stordalens Strawberry Brothers og eiendomsutvikler Aspelin Ramm, og består av 231 rom og suiter, kino, kulturscene, flere restauranter og Frogners første takterrasse. Byggets originale art deco-interiør fra 1931 er bevart, det samme er utsmykningene til kunstnerne Per Krohg og Asbjørg Borgfelt. I tillegg er Vestkantbadet restaurert og utvidet med en velværeavdeling.

LPO er arkitektene bak prosjektet, som er innredet av det anerkjente designstudioet GrecoDeco. Målet med prosjektet er å skape en unik storstue for både tilreisende og Oslos lokalbefolkning.

– Med faglig tyngde, profesjonalitet og visuelle teft har Bielke&Yang løftet Sommerro opp på et nivå vi bare kunne drømme om. De har klart å skape en samlet identitet for et omfattende konsept både på web og print, som tar byggets historie med inn i den helt unike merkevaren vi nå etablerer, sier Siri Løining, merkevaredirektør i Sommerro.

Forankret i norsk kulturarv

Sommerro-logoen er inspirert av arkitektene Georg Eliassen og Andreas Bjerckes navn på vinnerbidraget til det som etter hvert ble Oslo Lysverkers nye kontorer: De to søstre. Selve motivet speiler kvinnen i Per Krohgs mosaikk i Vestkantbadet. Den visuelle identiteten fanger slik byggets historie, samtidig som den formidler Sommerro som et sted med menneskene i sentrum.

SO case 20 16 9
SO case 23 16 9
SO case 31 16 9
SO case 32 16 9
SO case 33 16 9

Bielke&Yang startet arbeidet våren 2019, med Maskinen som partner på strategi og kommunikasjon. Den omfattende jobben har også resultert i en egen brand guide for Sommerro: brand.sommerrohouse.com.

– Arkitekturen og interiøret på Sommerro er forankret i norsk design- og kulturhistorie. Vårt arbeid bygger videre på dette, både gjennom jobben vi selv har gjort, og gjennom samarbeider med noen av Norges fremste på sine felt – deriblant fotograf Lars Petter Pettersen og illustratør Bendik Kaltenborn. Vi er utrolig stolte over sluttresultatet, sier Christian Bielke i Bielke&Yang.

Involverte byråer

Bielke yang logo
Bielke&Yang
M

Morten Håvik

Design

E

Evan McGuinness

Design

M

Martin Yang

Art Direction

A

Aksel Overskott

Prosjektledelse

S

Steven Redwood

Animasjon

Maskinen Brand Guide JAN23 WIP

Maskinen Strategi

Adeprimo Utvikling

Byhands illustration agency logo
byHands Illustrasjonsagentur
B

Bendik Kaltenborn

Illustrasjon