Bielke&Yang skapte koronavennlig Pride-parade

Bielke&Yang har gjort årets Pride-parade digital for Helseutvalget.

02 KF illus 1400x749
03 KF web 1400x749

Oslo Pride er godt i gang, og på lørdag skulle den tradisjonsrike paraden gå av stabelen. Helseutvalget​ har jobbet for bedre seksuell helse i LHBTIQ-miljøet siden 1983 og hatt fast innslag i paraden hvert år. Så når Covid-19 satte en stopper for paraden tok Bielke&Yang kontakt med Helseutvalget med forslag til en alternativ måte å feire kjærlighet og mangfold på.

Målet var å lage en engasjerende, levende og morsom paradeopplevelse som lar «deltakerene» oppdage Helseutvalgets mange tilbud: Fra gratis hiv-testing til samtaletilbud for unge.

Illustrasjon, lyd og ulike teknologier ga liv til paraden

Den digitale paraden ble til ved hjelp av design og utvikling av Bielke&Yang og illustrasjoner tegnet av nederlandske ​Hedof​.

Illustrasjonen som utgjør paraden var i følge Hedof en av de største han har laget noensinne, og i hvert fall den lengste. I tillegg fikk paraden et eget lydbilde laget av lyddesigner ​Christian Sol​. Bielke&Yang gjorde deretter paraden levende, hvor et viktig poeng var å holde koden smart nok til at paraden føltes god ut uansett hvor og hvordan man opplever den.

– Illustrasjonen til Hedof hadde så mange lag og objekter at maskinen min lagget bare jeg scrollet den uten noen animasjoner i det hele tatt, så jeg måtte optimalisere og klappe sammen lag hvor enn jeg kunne, sier Trond Mjøen, utvikler i Bielke&Yang. Sluttresultatet er et kompositt av alle mulige teknologier: video, canvas, bilder, vektorer og lyd.

– Alle nettlesere oppfører seg forskjellig når det gjelder animering, scrolling og vektorer i kombinasjon, så maskinen har vært farlig nære på å havne ut vinduet ganske så mange ganger, men det ble bra til slutt, sier Mjøen.

Helt til slutt i paraden kommer man til Spikersuppa i Oslo sentrum, hvor man på scenen får se en video med Helseutvalgets venner og samarbeidspartnere som feirer pride på balkongen, laget av ​Férdi Film​.

Mangfold og inkludering

Helseutvalgets visuelle identitet bygger på ideen om å tilgjengeliggjøre vanskelige men viktige tema for flere, uansett hvem man er. Regnbueflagget har også fått flere farger, som man kan se i den digitale paraden, da kampen for kjønns- og seksualitetsmangfold må være antirasistisk.

– Mangfold og inkludering bør alltid være et fokus når man jobber med design, men det føles ekstra viktig nå som det globale opprøret mot rasisme skyter fart framover, sier Aksel Overskott, prosjektleder i Bielke&Yang.

– For oss i Helseutvalget er det viktig at Pride er en skikkelig fest, for selv om det fortsatt er mye arbeid som gjenstår er det verdt å feire at ting går framover, sier Rolf Martin Angeltvedt, daglig leder i Helseutvalget.

Involverte byråer

Bielke&Yang
T

Trond Mjøen

Utvikler

A

Aksel Overskott

Prosjektleder

M

Martin Yang

Design

Férdi Film Filmproduksjon

Andre involverte

H

Hedof​

Illustrasjoner

C

Christian Sol​

Paradelyd

R

Rolf Martin Angeltvedt

Ansvarlig hos kunde