Equatic er stiftet av forskere og bidragsytere fra det prestisjetunge miljøet ved Institute of Carbon Management på UCLA, og har mål om å fjerne millioner av tonn med CO2 i årene som kommer. Med ambisiøse planer og behov for rask skalering, var det viktig med en effektiv og inngående prosess med Bleed for å utvikle den visuelle identiteten.

– Det har vært en glede å samarbeide med Bleed. Å jobbe med et designstudio som virkelig ønsket å forstå konteksten vi jobber i var viktig for oss. Vi er veldig glade over resultatet, og føler at identiteten fanger hvem vi er som selskap, sier Lorenzo Corsini, Principal Advisor i Equatic.
Equatic har utviklet en prosess som utnytter havets størrelse og skala for å fjerne atmosfærisk karbondioksid, og har vist frem teknologien ved to pilotprosjekt i Los Angeles og Shanghai. Selskapet har også akkurat inngått en stor opsjonsavtale med Boeing, som innebærer at Equatic skal fjerne 62.000 tonn med CO2 og produsere 2100 tonn med hydrogen for flygiganten.



For det visuelle konseptet ble det viktig å visualisere prosessen, og den positive endringen den er med på å skape, på en abstrakt og dynamisk måte.
– Det var viktig å forstå teknologien og prosessen bak for å kunne skape et visuelt konsept som både er solid, tydelig og troverdig. Vi endte opp med å bruke farger som både er positivt- og negativt ladet, for å skape et bilde av hvordan prosessen som Equatic har utviklet bidrar til å redusere nivåene av CO2 i atmosfæren og i havet. Vi har også valgt en typografi som tydelig er med på å menneskeliggjøre produktet og kommunikasjonen, sier seniordesigner i Bleed, Madeleine Skjelland Eriksen.
De dynamiske endringene er også reflektert i selve logoen, som med sin flytende ender hinter mot bevegelsene i havet. Dette skaper et interessant ordbilde som føles levende og rent, også i statisk form. Bevegelse fra noe negativt til positivt ladet ble et viktig og konsistent aspekt ved alle uttakene, fra logo, farger og illustrasjoner til typografi og bildestil.



Bleed har i lang tid posisjonert seg som et designstudio som søker å jobbe med komplekse kunnskapsinstitusjoner. Equatic føyer seg inn i rekken av arbeider som krever forståelse for avansert teknologi og samfunnsutfordringer, som blant annet Otovo, CERN, Naturhistorisk museum, Morrow Batteries og Universitetet i Oslo.
– Å få lov til å jobbe med Equatic om alt fra merkevareplattform til komplett visuell identitet og nettside har vært svært givende. I Bleed utvikler vi oss når vi blir utfordret av noen av de fremste kunnskapsmiljøene i verden, og vi er både stolte over jobben Equatic gjør, og jobben vi har gjort for Equatic, sier daglig leder og partner i Bleed, Christoffer Nøkleby.
Involverte byråer

Madeleine Skjelland Eriksen
Seniordesigner
Emil Höher
Prosjektleder