Bolt investerer 1.5mill i omfattende holdningskampanje for å få nordmenn til å parkere elsparkesykler riktig

Henslengte elsparkesykler hindrer framkommelighet for fotgjengere, og rammer svaksynte, blinde og funksjonshemmede aller hardest. Transportplattformselskapet Bolt ønsker å gjøre noe med det og har satt i gang en ny holdningskampanje som skal få folk til å parkere riktig.

OOH Bolt

Blinde og svaksynte har opplevd å få mobilitetsstaver knekt, og feilparkerte elsparkesykler utenfor inngangsdører har bokstavelig talt sperret rullestolbrukere inne i deres egne hjem.

Nå står vi overfor en ny høysesong, men selv om elsparkesyklene er en viktig del av mikromobilitetstilbudet i byen, må vi også sørge for at én persons fremkomstmiddel ikke blir en annens hindring, forteller Jose Rei, Norgessjef for elsparkesykler i Bolt.

– Det pågår nå anbudsprosesser og regulering i flere byer, men å sikre framkommelighet i bybildet vil fortsette å være et tredelt ansvar mellom kommunen, sparkesykkeltilbyderne og brukerne. Vi har hatt flere parkeringsverktøy, som insentivisert parkering i tillegg til vår egen ryddepatrulje siden vi startet opp i Norge, men vi ser et behov for at brukerne også rydder opp etter seg. Best utnyttelse av elsparkesyklene får vi kun gjennom et tredelt samarbeid og på den måten kan vi gjøre bybildet tilgjengelig og trygt for alle, sier han.

«Skjerp deg»

For å vise at de mener alvor, lanserer Bolt denne uken en holdningskampanje, der de løfter fokuset på viktigheten av å parkere riktig. Målet er å få brukerne til å tenke seg om en ekstra gang før de parkerer elsparkesykkelen, med hovedbudskapet «Det er ikke vanskelig å parkere elsparkesykkelen riktig. Skjerp deg».

Selskapet har gjort lignende kampanjer tidligere, men årets kampanje er den største hittil. Kampanjen vil gå på landsdekkende radio, utendørskampanje i flere storbyer, samt videoer på sosial medier. Med humor og ironi som virkemiddel ønsker Bolt å vekke oppmerksomhet hos elsparkesykkelbrukerne.

– At folk skal parkere riktig er ikke noe nytt, så det var viktig for oss å bruke virkemidler som vi tror vil treffe målgruppen godt. Vi er veldig heldige som blant annet har fått med oss Tiktoker Morten Marius Skau som er en morsom fyr og lager mye humor rundt det å sitte i rullestol. Han leverte budskapet i kampanjen helt perfekt, forteller Rei.

Bolt Kampanje Print 1
QR-koden tar brukeren til YouTube og filmene fra Bolt. De samme filmene ser du lenger ned i artikkelen.
Bolt Kampanje Print2

Viktig innsikt

I tillegg ble kampanjen diskutert med Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) og Blindeforbundet i forkant av produksjon, slik at Bolt fikk viktig innsikt i blinde, svaksyntes og funksjonshemmedes hverdag og kunne forankre konseptet.

Rei forteller at det har vært utrolig verdifullt at de fikk innspill på kampanjen fra disse organisasjonene.

– Innsikten vi fikk ble utslagsgivende for resultatet. Vi har i tillegg synstolket begge filmene og fokusert på universell utforming av utendørskampanjen. Med stor skrift og få forstyrrende elementer, håper vi at denne kampanjen når mange og at den vil være med på å gjøre en forskjell, sier Rei.

Blind
Morten
Blind (synstolket)
Morten (synstolket)

Involverte byråer

Släger