Cannabisbruken øker blant unge. Weedensenteret skal gi mer kunnskap.

Denne uken lanserte Helsedirektoratet en ny kampanje for å gi unge informasjon om cannabis. Weedensenteret.no er Helsedirektoratets første kampanje om cannabis og mulige helseskader. Bak kampanjen står POL.

Kampanjebilde Weedensenteret
Weedensenteret 1
Weedensenteret 2

– Cannabisbruk blant unge øker for første gang på ti år, og innsikten vår viser at unge synes det er vanskelig å navigere i informasjonsjungelen og skille troverdig fra mindre troverdig informasjon. Kampanjen skal rett og slett fylle kunnskapshull med oppdatert informasjon om cannabis og helseeffekter, sier avdelingsdirektør Øyvind Giæver i Helsedirektoratet.

Ønsker mer troverdig informasjon


– Cannabis er et tema som helsemyndighetene har hatt veldig lite informasjon om fra tidligere, derfor ønsket vi å gi mer kunnskap i de kanalene og på de flatene hvor ungdom er. I sosiale medier først og fremst, og i formater som vi tror er spiselige og fordøyelige for dem. Det vil si en rekke informasjonsfilmer og en egen interaktiv nettside, https://weedensenteret.no. Vi samarbeider også med ung.no og rustelefonen, sier Giæver.

Helsedirektoratet har produsert en rekke filmer og opprettet kampanjesiden Weedensenteret.no for å gi unge informasjon om cannabis. Ideen og filmene er produsert av POL, og kampanjesiden utviklet av TRY Apt.


– Det var svært viktig å lage en kampanje som ikke hadde en ovenfra og ned-holdning eller pekefinger fra myndighetene. De unge skal bli informert slik at de selv kan ta en veloverveid beslutning. Det var også viktig å gjøre det interaktivt og litt underholdende uten å bli sett som voksne med capsen bak-frem, sier Marius Eriksen, rådgiver og kundeansvarlig i POL.

Kampanjen vil gå i ulike digitale kanaler, som alle leder inn til den interaktive nettsiden Weedensenteret.no. Nettsiden er selve navet i kampanjen, men det er også laget flere informasjonsfilmer som vises i alle de mest relevante kanalene til målgruppen.