Dagen er helt gresk uten VG
VG er klar med en fersk – og gresk – twist på det velkjente konseptet «Dagen er ikke helt den samme uten».
Aktuelt byrå
Morgenstern
Dette er en av de største merkevarebyggende kampanjene VG har produsert på lang tid, og en investering som skal bidra til å styrke VGs posisjon som Norges primære nyhetsdestinasjon.
– Det er lenge siden vi har kunnet lene oss på eksisterende VG-lesere, vi må hele tiden minne også de som ikke bruker oss daglig på at vi er her – og hvilken verdi vi tilfører gjennom å oppdatere og opplyse folk om det som foregår i nyhetsbildet. Spesielt er det viktig å nå yngre, som heller velger ikke-redaktørstyrte medier som sin «go to»-plattform for informasjon. Med årets konsept skal vi styrke lojaliteten til de som er trofaste VG-brukere, men også vekke oppmerksomheten til de som ikke er innom oss like regelmessig, sier Tine Wyller, brand manager i VG.
Årets «greske» konsept tar utgangspunkt i det kjente uttrykket «helt gresk for meg», om at noe er uforståelig eller vanskelig.
– VG skal gjøre det kompliserte enkelt og forståelig, og delt kunnskap gjennom nyhetene bidrar til en viktig følelse av fellesskap. Konseptet formidler dette på en humoristisk, men også relevant måte vi tror mange vil kjenne seg igjen i, sier Wyller.
Det er Morgenstern reklamebyrå som både har utviklet konseptet og produsert de nye filmene, med Erlend Westnes som regissør. Konseptet vil være synlig gjennom hele året, i flere kanaler, og ikke bare som filmer.
– Leirbål er en god metafor for VGs samlende rolle i det norske samfunnet, og ambisjonen er å fortsatt være det for neste generasjon. Følelsen av å høre til handler i stor grad om å dele virkelighetsbeskrivelse og forstå referanser. Det er mye som ikke gir mening hvis du ikke får med deg nyhetene. Det er lett å misforstå, eller føle seg utenfor, om man ikke skjønner hva folk prater om og er opptatt av, og det håper vi å formidle med blant annet en rekke nye filmer for VG, sier kreatørteamet Torkild Jarnholt og Bjørnar Buxrud i Morgenstern.
– Samfunnsoppdraget til de redaktørstyrte mediene er viktigere – men også mer utsatt – enn noen gang, og derfor er det både motiverende og gøy at vi får bidra med strategisk kreativitet for at VG skal beholde og styrke posisjonen som Norges største og viktigste destinasjon for nyheter, sier Camilla Kim Kielland, rådgiver for VG i Morgenstern.
Greske nyheter: Biden
Greske nyheter: Sport
Greske nyheter: Økonomi
Involverte byråer
Yakob Dahl Changezi
Produsent
Victoria Ekeli
Prosjektleder
Sagveien Resort Radioproduksjon
Andre involverte
Tine Wyller
Brand Manager i VG
Hilde Gammelsæter
Markedssjef i VG
Vjollca Moazzem
Markedskonsulent i VG
Tommy Aaberg
Senior markedsanalytiker i VG