Den slitte lenestolen er et designikon – for deg

Møbelringen tar for seg både møbelarven de forvalter og personlig stil på en ny måte gjennom konseptet «Personlige klassikere», utviklet av Manus.

2020 05 28 Møbelringen S01 0375
2020 05 28 Møbelringen S01 0682 2x
2020 05 28 Møbelringen S02 0716x
2020 05 28 Møbelringen S02 0801x
2020 05 28 Møbelringen S02 0936x
2020 05 28 Møbelringen S03 1366x
2020 05 28 Møbelringen S03 1952x

– Møbler og innredning er definitivt personlig, for du kommer ikke så mye tettere på et menneske enn opp i godstolen deres.

Det sier det kreative teamet Andreas Bastian Nordberg og Siri Skaustein, som sammen utviklet kommunikasjonskonseptet for Møbelringen. Målet var å utvide begrepet «designklassiker» til å omfatte det som folk flest anser som sine klassikere – nemlig slitte stresslesser som er for gode til å kvitte seg med, og spisebord som har gått i arv i generasjoner.

– Vi tok utgangspunkt i at de kvalitetsmøblene som er høyest elsket, og som har en varighet og tidløshet over seg, med rette kan kalles klassikere. Det er faktisk du som bestemmer hva som er en møbelklassiker for deg, og Møbelringen selger mange potensielle nye, personlige favoritter, sier de.

Møbelringen ønsket en sterkere digital tilstedeværelse og en tydeligere visuell identitet. Løsningen ble et utvidet innholdsunivers med søkemotoroptimaliserte informasjons- og inspirasjonsartikler. Manus har tatt i bruk ekte mennesker som caser for å fortelle om sin personlige stil, og har gjennom hele prosessen jobbet aktivt med å få et mer autentisk uttrykk i både artikkelfotografier og mer produktorienterte bilder.

Arven etter oldefar

Arv er også et viktig stikkord for svært mange av Møbelringens 67 butikker landet over. En stor andel av dem drives av andre-, tredje- og fjerdegenerasjons møbelhandlere, og det var et ønske om å bygge både intern stolthet og ekstern bevissthet rundt den fagkunnskapen disse besitter. Hos Møbelringen ABC i Bodø åpnet mor og datter Urving Benjaminsen både butikklokaler, hytte og hjem for å fortelle sin møbelhistorie.

– Møbelringen har de aller fremste ambassadørene sine ute på gulvet i butikkene, og den oppriktige lidenskapen for godt håndverk og solide møbler er det som til syvende og sist selger sofaer og spisebord, sier Andreas, som sammen med Anders Idland Melchior hadde regi på filmen fra Bodø.

Se filmen her.

Markedssjef Åse Sivertsen hos Møbelringen er svært fornøyd med konseptet og innholdet som har blitt produsert.

– Vi har opplevd økt trafikk på nettsiden vår gjennom søk, noe som selvfølgelig var et viktig mål for oss. Men kanskje enda viktigere er at vi nå har en mer gjennomgående identitet å lene oss på i all kommunikasjonen vår. Tonen i både tekst og bilder, og ikke minst filmene, i konseptet fra Manus resonnerer godt blant både ansatte og kunder, og vi har fått veldig mange fine tilbakemeldinger, forteller hun.

Andre involverte

Å

Åse Emily Siversten

Ansvarlig hos kunde

L

Live Berg Olsen

Stylist

D

Didrik Bråthen

Colorist