Det finnes noen ønsker ingen burde ha

Bak julelys og festligheter skjuler det seg en realitet av ungdom med ønsker som ingen burde ha. Mental Helse Ungdom og reklamebyrået Yellow Banana har gått sammen for å få frem nettopp dette i årets julekampanje.

Artikkel yb mhu jul

Kampanjen retter fokuset bort fra ønsker som kan plasseres under treet, og mot de dystre ønskene unge bærer på i dag. Ønskene er tatt ut fra reelle samtaler Mental Helse Ungdom har hatt med ungdommer i deres Hjelpechat.

– I skrivende stund har vi varslet politi og helsevesen 97 ganger i år, som kun gjøres når det er akutt fare for liv og helse. Det er viktig for oss å få frem alvoret som ligger i å holde dette tilbudet åpnet, og hvorfor vi trenger hjelp til å utvide åpningstidene. Hjelpechatten er et av de viktigste hjelpetilbudene vi har for barn og unge, sier kommunikasjonsleder Line Toft Haaland.

– Vi er veldig fornøyde med resultatet, og med samarbeidet. Yellow Banana kjenner oss godt, og har skapt en kampanje som treffer akkurat der den skal, legger Haaland til.

– Vi ville vise at Hjelpechatten er en livslinje for dem som virkelig trenger noen å snakke med når livet blir vanskelig. Ønskene og tankene som daglig strømmer inn til Hjelpechatten hadde en ektehet ved seg som raskt ble hovedbudskapet i denne kampanjen, forklarer kreativt team i Yellow Banana, Eliza Mackowiak og Julia Solemsli.

Sangen har de vært så heldige å få låne av Universal Music Norge og Atle Pettersen til kampanjen.

– Jeg er stolt over å kunne bidra til kampanjen med min versjon av «Tenn lys». God mental helse er viktig og påvirker oss alle. Jeg håper at musikken kan bidra til å skape oppmerksomhet rundt dette viktige formålet, forteller Atle Pettersen.

Kampanjen kan sees på sosiale medier, Web-TV og i print.

MHU jul printad mock

Involverte

L

Line Toft

Leder kommunikasjon i Mental Helse Ungdom