Det Norske Teatret med ny visuell identitet fra TRY Apt

Når Det Norske Teatret trer ut på offentlighetens scene i ny visuelle identitet, er det TRY Apt som har stått backstage og utført arbeidet.

Den nye identiteten har som mål å være mer imøtekommende over målgruppen og mer samlende overfor forestillingene enn forgjengeren. Noe som er lettere sagt enn gjort.

– Med en målgruppe bestående av teatergjengere fra 4 til 90 år, var det utfordrende å finne et uttrykk som appellerer bredt og som samtidig gir hver forestilling oppmerksomheten den fortjener. TRY Apt har likevel klart dette på en utmerket måte, og vi er veldig fornøyd med resultat, sier kommunikasjons- og markedssjef Thine Sletbakk Bugge i Det Norske Teatret (DNT)

Utvalg
Frame 4
Frame 1
Frame 2
Frame 3

En omfattende og dialogdrevet strategifase la grunnlaget for designretningen som ble valgt. Designretningen inkluderer også en digital designmanual som er web-basert. Den nye hjemmesiden som TRY Apt lagde er nemlig tiltenkt en langt viktigere rolle i DNT sin kommunikasjon med eksisterende og potensielle kunder. Helt sentralt i kommunikasjonen står vissheten om at den nye visuelle identiteten aldri skal spille hovedrollen på sitt eget teater. Den skal kunne spille en viktig birolle for den virkelige stjernen, som er teaterets forestillinger – hver og én av dem.

Designer Malin Elisabeth Lindberg i TRY Apt forteller at å tiltrekke besøkende fra både eksisterende og nye sosiale demografier krever et kreativt konsept som jobber i godt tospann med den visuelle identiteten.

– Konseptet må dessuten gjøre det på en måte der alle i målgruppen trigges, uavhengig av egne teatererfaringer. Konseptet fikk navnet «Forvent det uventa».

01 1x
02 1x
03 1x
04 1x
05 1x
06 1x
07 1x
08 1x

Sentralt i dette ligger mystikken som teatermørket representerer, og som avsløres først når sceneteppet går opp. Eller når man for første gang dukker ned i det digitale programmet for en bestemt forestilling.

– Spennet mellom det analoge, historiske teatret på den ene siden, og det moderne, digitale teatret på den andre, gjengis også i DNTs nye formspråk. Med en typografi som fremstår tradisjonell, og visuelle elementer som fremstår innovative, skaper DNT en levende og engasjerende ramme i alle uttak og egne kanaler. Dermed kommer den visuelle identiteten til sin rett ved at den gjør at målgruppen vet at bare én ting er sikkert: De kan alltid forvente det uventa, sier Lindberg.