DnB lokker med eventyrlig aksjepott

Julekampanjen «Tre nøtter til Aksjepott» fra DnB er en god mix av humor og alvor, formidlet som et moderne eventyr.

– Vi synes at dette er et viktig budskap og vi ønsket å lage en kampanje som ville inspirere seerne til å tenke langsiktig, også i julen, sier regissør Joon Brandt i Imagine a Theory, som har produsert filmen.

– I høst har vi lært at selv om Norge er et av verdens mest likestilte land, så er kapitalgapet mellom kjønnene fremdeles stort, og i fjor gikk 80% av alt aksjeutbytte til menn. Dette gir en veldig skjev foredling av mange goder og muligheter til påvirkning i samfunnet.

95870 dfe9c original
«Tre nøtter til Aksjepott» er en todelt kampanje, med en hovedfilm og en julekalender på nett.

«Tre nøtter til Aksjepott» er en todelt kampanje, med en hovedfilm og en julekalender på nett. I filmen treffer vi den litt naive og veldig håpefulle Aksjepott, som venter tålmodig på at noe magisk skal hjelpe henne å oppfylle drømmen. En ugle kommer med noen nøtter, men dessverre viser det seg at heller ikke denne gangen er nøttene magiske. Det er tydelig at dette ikke er de første hun har prøvd, på gulvet ligger det hauger og lass av knuste nøtteskall. Gjennombruddet i historien kommer når Aksjepott innser at hun ikke lenger kan sitte passiv og vente, hun må heller skape sitt eget eventyr ved å aktivt ta tak og gjøre noe som faktisk gir resultater. Hun legger bestemt fra seg den siste nøtten og går i stedet i gang med å opprette sin egen aksjekonto.Vi har tatt utgangspunkt i elementer fra sagn og eventyr som går tilbake over 2000 år, for å skape den rette stemningen og for at det skulle være lett å kjenne seg igjen i premisset. Men så snur vi alt på hodet når resultatet ikke er en magisk «happily ever after».

Julenøtter på nett

Tittelen på kampanjen forklarer også konseptet bak julekalenderen på nett. Kalenderen består av et spørsmål, eller en julenøtt, pr dag og hovedpremien som trekkes på juleaften er en aksjekonto med en anselig sum på.

– Ved juletiden er det fint å tilføre litt varme, håp og humor til en ellers litt alvorlig tematikk, sier Joon Brandt. – Det var viktig for oss at Aksjepott ikke bare var blond og naiv, men at hun fikk en aha-opplevelse og gjorde noen grep. Vi håper at vi med denne kampanjen skapte litt god julestemning, men også inspirere til å tenke over hva som er viktig og hva som er verdifullt for fremtiden.

Bakomfilm: