En identitet som endres i takt med tidevannet

Anew Branding fikk jobben med å rebrande Lofoten Rorbuhotell med nytt navn, visuell identiet og nye nettsider. Løsningen ble et dynamisk konsept som lar naturkreftene spille hovedrollen.

The Tide av Anew 01

Helt ytterst i Lofoten, like innenfor den sagnomsuste Moskenesstraumen, ligger idylliske Sørvågen. Et pittoresk lite fiskevær med alt det man drømmer om å oppleve som turist i Lofoten. En turistmagnet som ser en stadig økende strøm av tilreisende fra hele verden. Med flere turister kommer økt betalingsvillighet, men også høyere krav til standarden på overnatting og matopplevelser. Lofoten Rorbuhotell leverte på dette, men merkevaren hang ikke helt med.

Kunden ønsket å revitalisere merkevaren på en måte som gjenspeilet de ambisjonene de hadde for hotellet, og som gjorde det tydelig for gjestene at de kom til et sted som tilbydde noe mer enn kun de standard rorbuene som det finnes så mange av i Lofoten. De ville ha et navn som markerte dette på en smakfull måte, og som samtidig hintet om det rike opplevelsestilbudet som området byr på.

Vi gjorde grundig research om området de ligger i, om hotellets beskaffenhet, og ikke minst markedet de ville nå ut til. Det ble tydelig for oss at vi ville være litt modige i valg av navn. Vi ville at navnet skulle være et statement som løfter forventingene til gjestene. Dette lot seg gjøre kun fordi det som møter gjestene når de ankommer, faktisk svarer ut forventingene og vel så det.

I navneprosessen lot vi oss inspirere av naturen som omgir hotellet. Naturen er og blir hovedårsaken til at turistene kommer i strie strømmer til Lofoten, og Sørvågen er intet unntak. Et spesielt naturfenomen som er særlig relevant helt ytterst i Lofoten er tidevannet. Der ute er det opptil fire meters forskjell på flo og fjære. De sterke tidevannsstrømmene er også opphavet til en av de sterkeste havstrømmene i verden, Moskenesstraumen, som befinner seg like utenfor kysten fra Sørvågen. Vi presenterte en rekke ulike forslag, men kunden falt pladask for The Tide umiddelbart.

The Tide av Anew 06
The Tide av Anew 08
The Tide av Anew 09
The Tide av Anew 11
The Tide av Anew 10
The Tide av Anew 16
The Tide av Anew 15

Identiteten til The Tide tar det konseptuelle med tidevannet et skritt videre. Det er en dynamisk profil som endres i takt med tidevannet, der det første ordet danner et horisontalt nullpunkt, mens ordet Tide står lavt ved lavvann og høyt ved høyvann. Typografien er stram, stilren og eksklusiv for å gjenspeile inntrykket som hotellet skaper for gjestene sine. Fargepaletten henter også inspirasjon fra det maritime og det naturnære med en kombinasjon av dype blåfarger og lysere aksentfarger som trekker assosiasjonene til gyllen tareskog.

Vi utviklet også helt nye nettsider til hotellet, der målet var å konvertere flest mulig digitalt besøkende, til å bli fysiske gjester ved hotellet. Her implementerte vi tracking på alle elementer, slik at vi har god kontroll på alle flaskehalser. Siden fungerte svært godt umiddelbart etter lansering, og konverteringen økte med over 900 % opp mot samme periode året før.