En lang sak om en laaaaaang sommer

Visste du at sommeren vil føles lengre om du fyller den med nye opplevelser?

Forsidebilde

Pandemi, restriksjoner og hjemmekontor har ikke bare gjort at vi har reist mindre kollektivt de siste årene, vi har også endret reisevaner og jobbvaner. Ruter merker en tydelig forskjell på før og etter pandemien, og ser at det er flere som tidligere brukte kollektivt som ikke har kommet tilbake til T-bane, buss, båt og trikk.

Da solen begynte å titte fram og restriksjonene letta én etter én, ønsket Ruter å oppfordre folk til å oppleve Oslo og omegn igjen for å øke trafikkveksten.

Anorak har vært ansvarlige for å utvikle sommerkampanjen, hvor målet har vært å øke reiselysten gjennom sommeren. Det gjorde de ved å vise hvor mye Oslo og omegn har å by på om sommeren som folk kanskje ikke allerede vet om, og at det finnes noe å gjøre for alle som bor og oppholder seg i storbyregionen.

Tidspersepsjon

Anorak har vært ansvarlige for å utvikle sommerkampanjen.

– I den kreative prosessen kom vi over studiene til den amerikanske nevrologen David Eagleman om tidspersepsjon. Det viser seg at mange nye inntrykk i løpet av en kort periode vil gjøre at tiden oppfattes som at den går treigere. Det vil si at sommeren din varer lengre hvis du reiser rundt og opplever mye, sier Sebastian Pandonis, kreatør i Anorak.

– Og det var jo akkurat det vi ville at folk skulle gjøre! Etter den innsikten, rullet uttakene ut nesten av seg selv. Vi kunne holdt på frem til 42. august, sier kreatør Jakob Steinmo.

Taktisk T1
Sommeren ble lengre.
Taktisk T2
Ukene ble lengre.
Taktisk B1
Dagene ble lengre.

– Det er også verdt å nevne at pandemiårene og hjemmekontor har gjort at vi har reist mindre enn noen gang. I etterkant har denne mangelen på nye inntrykk og opplevelser skapt en kollektiv illusjon om at tiden har gått mye raskere enn den faktisk har. Så det var langt på tide å gire ned og nyte sommeren og alt det den har å by på, legger kreatør Jens Bjørklund til.

Taktisk U1
Månedene ble lengre.

To faser

– Kampanjen bestod av en taktisk del og en inspirasjonsdel. Aller først gikk vi ut og minnet folk på å kjøpe en periodebillett for å gjøre sommeren lengre, og da sommeren kom på ekte snakket vi om mangfoldet av aktiviteter og opplevelser som finnes i byen vår, sier Lisa Steen og Siri Brathagen Hellenes, som har vært ansvarlige for kampanjen hos Ruter.

– Anorak og Ruter har kommet godt i gang sammen og den laaaaange sommerkampanjen er et av bevisene på det – vi tar med oss det beste fra det Ruter har gjort tidligere og jobber bevisst på oppdrag fra Ruter om å skape et litt nytt fotavtrykk, sier Kine Werenskiold, kundeansvarlig for Ruter i Anorak.

Sommeren er på hell, men Ruters sommerkampanje går enda.

Inspirasjon 8 M
Opplevelsene ble også strukket.
Inspirasjon Dobbel
Inspirasjon Enkel

Andre involverte

L

Lisa Steen

Ansvarlig Markedskommunikasjon i Ruter

S

Siri Brathagen Hellenes

Ansvarlig Markedskommunikasjon i Ruter