



Dinamo har laget kampanjen «En typisk norsk jul?» for Kirkens Bymisjon. Gjennom videoer og boards beskriver folk fra gatemiljøet hvordan de mener en typisk norsk julefeiring ser ut. Det er åttende år på rad Kirkens Bymisjon lager juleaksjon under paraplyen «Gled en som gruer seg til jul».
– Julen er som et forstørrelsesglass. Det som er fint, blir finere. Det som er vondt, kan bli enda vanskeligere. Dette kjenner våre gjester og brukere også på. Gjennom årets juleaksjon vil vi fortelle hvordan julen kan se ut for noen av menneskene vi møter, forteller markedssjef Hans Jacob Torkildsen i Kirkens Bymisjon.
– Ikke alle gleder seg til jul
Juleaksjonen til Kirkens Bymisjon bidrar med måltider og et godt sted å være for noen av dem som gruer seg til jul. Kreatørene bak kampanjen ville i år fortelle om juletradisjonene på en utradisjonell måte, og alle svarene på hvordan en typisk jul ser ut ble til årets julekampanje.
– For de fleste er julen en varm og tradisjonsrik tid som beskrives ganske likt uansett hvem du spør. Men for noen ser den helt annerledes ut, og ikke alle gleder seg til jul. Kirkens Bymisjons arbeid er med å minske avstanden mellom en typisk julefeiring og den jula mange fra gatemiljøet har. Det har gjort stort inntrykk å få jobbe med denne kunden, og å få lov til å lage årets julekampanje, sier kreatørene Kristine Nergaard ogArnt Heggli som står bak kampanjen.
Kreatørene håper filmene kan være med å skape refleksjon, og at flere velger å bruke jula sammen med noen som ikke har det så lett.