Er dette kunst?

Sist lørdag åpnet årets Høstutstilling på Kunstnernes Hus, og i den forbindelse er en boardskampanje for utstillingen på lufta.

90532 74569 original
90533 fe117 original
90534 e6680 original
90537 ce7a4 original
90538 7795a original
90539 36102 original

Clear Channel ville ha noe nytt og spennende som første kampanje på sine nye megaskjermer på Jernbanetorget og Nationaltheatret t-banestasjon. Da kontaktet de oss i Per Høj.


Vi kom opp med en ide for Høstutstillingen: Den beste reklamen for Høstutstillingen er jo å vise verkene. Eller? Fordommene mot samtidskunst sitter dypt i store deler av befolkningen og kan litt flåsete oppsummeres i «Er dette kunst?». Gjerne etterfulgt av «Dette kunne fireåringen min gjort bedre» eller «Her tror jeg noen har glemt å rydde opp?».


Pirker borti gamle holdninger


Ambisjonen ble med dette både å vise frem kunst til mange flere enn de som i utgangspunktet vurderer Høstutstillingen, og enda viktigere; skape engasjement og pirke borti det som er veldig (og altfor) manges holdning til samtidskunst.


Stillingstagen og debatt er poenget med både denne kampanjen og samtidskunst generelt. Hver dag den første uka presenteres fire verk som er tatt ut til Høstutstillingen og ett som definitivt ikke er det. De spesielt interesserte kan dessuten delta i en SMS-konkurranse der man skal gjette hvilket verk som skal ut.


Sunt for hjernen


At de fleste kunstnerne var med og så verdien og humoren i dette var veldig oppløftende og kanskje litt overraskende. Der møtte vi kanskje våre egne fordommer. Mot og innsats er noe som kreves av kunstnere for å lykkes. Det samme mener vi dette prosjektet er preget av. Både fra Høstutstillingen, kunstnerne og Clear Channel.


Nå er det bare å ta t-banen, se og mene. Eller enda viktigere: å besøke høstutstillingen. Eller viktigst: å forholde seg til kunst. Det er sunt for hjernen.

Involverte byråer

85927 b77c0 original

Per Høj