Et bekymringsfritt konsept for NITO
NITO er Norges største fagorganisasjon for ingeniører og teknologer. De støtter og hjelper medlemmene med jobbmessige, men også private utfordringer. Edge Branding står bak en regional kampanje for å verve flere medlemmer.
Aktuelt byrå
Edge Branding
– Tradisjonelt har NITO benyttet nasjonale kampanjer, men denne gangen ønsket avdelingene i Telemark og Vestfold en lokal vri, forteller Hugo Stensrød Pedersen, kommersiell leder i Edge Branding og ansvarlig for dette prosjektet.
Kampanjens målgruppe var ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad, og målsetningen var å øke medlemsmasse og samtidig styrke merkevaren NITO i eksisterende medlemmers bevissthet.
Bekymringsfritt konsept skapt via innsikt
– Innsikt er viktig for oss når vi utarbeider kreative konsepter, forteller Thomas Flogstad, kreativ leder i Edge Branding. – Dybdeintervjuer av eksisterende medlemmer avdekket blant annet at de var medlem for å redusere antall bekymringer i hverdagen. Som NITO-medlemmer hadde de støtte ved lønnsforhandlinger og ville aldri stå alene i en eventuell konflikter.
Resultatet ble et «bekymringsfritt» konsept. På landingssiden bekymringsfri.no kunne potensielle medlemmer ta en «bekymringstest» for å sjekke hvor bekymret man var – og lese om hvordan NITO kan hjelpe. Selvfølgelig med en tydelig CTA om å bli medlem.
– Med lokal skuespiller laget vi flere morsomme videoer, hver av dem med fokus på ett konkret budskap, – eller bekymring, om du vil. Filmene ble benyttet i annonsering, på landingssiden og i hvert steg i selve bekymringstesten, forteller Flogstad.
Vi traff nåløyet
Kampanjen ble kjørt målrettet på tvers av flere digitale kanaler, med løpende evaluering og optimalisering. Innsikt fra Hotjar ble benyttet for å optimalisere landingssiden.
– Vi i NITO er meget fornøyde! Bekymringsfri-konseptet var noe helt nytt og samtidig i tråd med våre strategier. Edge leverer skikkelig på kreativitet, produksjon og oppfølging, forteller Regionsjef Roy-Erik Mårtensson i NITO. – Kampanjen skapte et solid engasjement hos målgruppen, som består av ca 10.000 personer i Vestfold og Telemark fylke.
Involverte byråer
Hugo Stensrød Pedersen
Rådgiver
Espen Grimsgaard
Utvikler
Anniken Grotnes
Kampanjeplan
Jan Georg Iversen
Tekstforfatter
Arnt Olav Enger
Film