Et innblikk bak OBOS-fasadene
Bielke&Yang har samarbeidet med OBOS om den nye redaksjonelle innholdsplattformen Mellom Husene.
Aktuelt byrå
Bielke&Yang
Bielke&Yang har samarbeidet med OBOS siden 2019, og det var naturlig å fortsette dette gode samarbeidet med videreutvikling av deres redaksjonelle innholdsplattform. Plattformen er et supplement til OBOS.nos dypere fokus på produkt og kjernevirksomhet, samtidig som den befinner seg i et tverrsnitt mellom nettsiden og konsernets eget medlemsblad, OBOS-bladet.
Innhold av høy kvalitet
– Det startet med et behov for å fortelle om alle de ulike prosjektene under OBOS, som er mye mer utover selve boligbyggingen. Målet var å skape en inspirerende og brukervennlig nettside folk kan oppsøke for å lese skikkelig gode saker om alle aspekter ved å bo, sier Christian Bielke, daglig leder i Bielke&Yang.
Selve innholdet er av høy redaksjonell kvalitet og blir laget av eksterne og interne innholdsprodusenter. I samarbeid med fageksperter hos OBOS sørger de for å levere de nyeste sakene innen temaer som bolig, byutvikling, arkitektur, interiør, økonomi, samfunnsansvar og innovasjon. Det er en salig blanding av utvalgte saker fra OBOS sin historie, aktuelle tips, økonomiske råd og fargerik inspirasjon møter leseren. Ikke minst møter man flere av folkene som bor i ulike OBOS-leiligheter og få et unikt innblikk i livene som skapes der.
– Med den nye plattformen har vi fått et hjem for de gode historiene som folk og medlemmer skaper nettopp i, mellom og utenfor husene, sier Anja Bratt, Digitalredaktør for OBOS-bladet og Mellom husene.
Intuitivt og brukervennlig design
Med seg på laget har Bielke&Yang Værsågod på utvikling av plattformen. Sammen har de utforsket hvordan man kan formidle godt digitalt innhold på en inspirerende og interessant måte, tilrettelagt for bruker på en intuitiv og brukervennlig måte.
– Nettsiden til OBOS var lite rigget for godt redaksjonelt innhold. Derfor bestemte vi oss for å utvikle en egen plattform for publisering av digitale saker fra både OBOS-Bladet og andre prosjekter, forteller Christian Bielke.
Et annet viktig punkt i prosessen var at plattformen skulle fungere smidig og være enkel å bruke for både OBOS og besøkende.
– Vi har samarbeidet med OBOS lenge og kjenner de godt. Når vi nå skulle utvikle en ny plattform var det viktig å lytte til deres behov i prosessen og tilrettelegge plattformen etter det. Redaksjonen skulle ha mulighet til å drifte og følge opp innholdet selv, så intern brukervennlighet var også sentralt.
– Mellom husene ble akkurat slik vi ønsket og så for oss. Bielke&Yang forsto umiddelbart behovet vårt, noe som resulterte i et smidig og effektivt samarbeid, og ikke minst en løsning vi er veldig fornøyde med, sier Jorunn Flydal, leder digitale kanaler.