Eyes on the fries
Med pandemien herjende flyttet mange av gjestene seg fra restauranten til Drive-Thru. Som en av landets største tilbydere av mat langs veien har McDonald’s denne sommeren minnet gjestene sine på viktigheten av å ikke spise mens man kjører, men heller ta en pause.
Aktuelt byrå
NORD DDB
Hele 40 prosent av besøkende hos McDonald’s kjøper maten sin gjennom Drive-Thru. Men statistikk viser at uoppmerksomhet bak rattet er en medvirkende årsak til en tredjedel av alle alvorlige ulykker i trafikken. Med kampanjen «Eyes on the fries» minner hamburgerkjeden sine gjester om å holde øynene på de MacFries-lignende veistripene – og ikke spise bak rattet.
Landets største trafikksikkerhetsorganisasjon Trygg Trafikk har også blitt med på kampanjen, i håp om at flere husker å holde fokus på veien.
– Som en av landets ledende restaurantkjeder tar vi vårt ansvar på alvor. Med økt trafikk og norgesferie for mange, har også antallet som besøker oss med bil økt. Det var derfor ekstra viktig for oss å minne folk på å ikke spise bak rattet. Å linke våre ikoniske MacFries til de gule veistripene, sammen med påminnelsen om å ha «Eyes on the fries» var dermed en hyggelig og nødvendig oppfordring, sier Mari Husby, senior marketing manager i McDonald’s Norge.
Involverte byråer
Gro Marwold
Prosjektleder
Mats Anderson
Designer
Michelle Thu
Ansvarlig hos mediebyrå
Anniken Aas-Jakobsen
Ansvarlig hos mediebyrå
Andre involverte
Mari Husby
Ansvarlig hos kunde
Mette Vonen
Ansvarlig hos kunde
Utmerkelser
-
Gullblyanten 2021 Utendørs/Omgivelser
-
Gullblyanten 2021 Print
-
Gullblyanten 2021 Integrert