Festival som har vaska seg

Trondheim Kammermusikkfestival fortsetter tradisjonen med aggressiv markedsføring.

51602 8b6cc original
51605 dacf6 original
51608 9eec2 original
51611 c4c88 original
51614 e75ff original
51617 d7170 original
51623 d1df8 original
51626 d7fb7 original
51635 1bc2d original

Denne uka arrangeres den 19. utgaven av Trondheim Kammermusikkfestival. Fra første note i 1996 har Kamfest lykkes i å skape mye oppmerksomhet rundt den lille festivalen sin gjennom annerledes og aggressiv markedsføring. 
Ett år var det kammermusikalsk graffiti. Digitalt folkekor et annet, og kammerorientering gjennom Trondheim sentrum det neste. Denne høsten har festivalen tydd til den gode, gamle vaskelappen for å spre kunnskap om festivalen og kammermusikken.

I Trondheim sentrum finner du enorme vaskelapper på fasasder og husvegger. Alle hovedartistene har fått hver sin vaskelapp, lett synlig på plakater i bybildet. Og selvfølgelig har årets festivalskjorte hele konsertprogrammet på vaskelappen i nakken. 
Bak kampanjen står HK reklamebyrå, festivalens faste samarbeidspartner på markedsføring og reklame.

– I det tidlige arbeidet med årets kampanje spurte vi oss selv om folk egentlig vet hva de får. Kanskje burde vi gjøre en bedre jobb med å forklare festivalens innhold og muligheter. Slik dukket vaskelappen opp, sier Arne Morten Rolseth, tekstforfatter hos HK.


– Festivalen har et veldig bevisst forhold til markedsføringen sin. De er ambisiøse, de er kritiske og de er veldig våkne på at konseptet skal stemme med festivalens verdier og personlighet. De tør takke nei til ting som trekker i feil retning, og de tør si ja til store, krevende ideer, sier Thomas Juul, art director hos HK.


Tegnet plakater på loftet

Det var Juul som i 2006 tok med seg festivalen til HK. I flere år hadde han tegnet plakater for festivalen på loftet hjemme. Etterhvert som festivalen vokste, ble kommunikasjonsoppgavene større og loftet for lite.


– Trondheim Kammermusikkfestival er en energibunt av en kunde. Ikke bare gir de oss spennende oppdrag, vi har også et berikende samarbeid på andre måter, sier Dag Berg, konsulent hos HK.

– Festivalens egne musikere er blitt et fast og meget populært innslag på kundearrangement og andre sammenkomster, og vi deler våre erfaringer om kultur og markedsføring med festivalens andre partnere.

Faglig honnør

Samarbeidet har også høstet mye faglig honnør. Festivalens ulike kampanjer i regi av HK har vunnet Robert Millar-prisen for Årets Markedsfører i Trondheim, den gjeve Årets Kunde-prisen i Sterk Reklame og en rekke andre kreative priser.

– Det er gøy å jobbe med en kunde som både gir frihet og stiller høye krav. Slik tillit blir det gjerne spillerom og spreke ideer av, smiler Juul.

Involverte byråer

95689 e2522 original

HK Reklamebyrå