Fire erteplanter og en Toyota

Lanseringskampanje for hydrogenbilen Toyota Mirai.

Påfyllx

Hydrogenbilen Mirai er Toyotas flaggskip innen fremtidsrettet innovasjon, en bil som faktisk bidrar positivt til miljøet for hver kilometer den kjører.

– Når man skal snakke om innovasjon, kan det være fristende å snakke om den avanserte teknologien som ligger bak. Men det er jo resultatet som betyr noe for folk, sier kreativ leder i The&Partnership, Geir Florhaug.

Mirai renser luften når den kjører, og slipper kun ut vann. Dette var hovedbudskapet i lanseringskampanjen før sommeren. I hovedsak en riksdekkende digital kampanje, der et adshel i Lille Grensen stod sentralt. Her ble fire erteplanter satt på en enkel diett tre uker, kun servert utslipp fra bilen. Så kunne publikum selv se hvilken påvirkning bilen har på miljøet.

– Forut for sin tid

– Hydrogenteknologien er på mange måter forut for sin tid, så her har hovedmålet vært å formidle Toyotas rolle som utvikler av fremtidens teknologi, fremfor å selge biler. Og kanskje bidra til fortgang i utbyggingen av hydrogenstasjoner, så de som ønsker kan bidra til å rense luften på vei til butikken, fortsetter Florhaug.

– Den sosiale kampanjen tok utgangspunkt i de fire erteplantene. Slik at alle kunne følge med på veksten, ikke bare de som passerte gjennom Lille Grensen, sier Malin Aurora Valkvæ, kreatør i The&Partnership. – Vi inviterte publikum til å tippe hvor høye spirene ble over en uke, med gavekort fra Plantasjen som premie.

– Her traff vi bredt, blant både miljø- og bilentusiaster, tilføyer makkeren Oda Lisberg.

Se filmen her.

Andre involverte

M

Marius Nordby

Digitalansvarlig markedskommunikasjon i Toyota