






Flyttingen hadde vært omtalt mye i mediene i løpet av byggeprosessen, og da det nærmet seg, var nyhetens interesse rett og slett litt over. Målet var derfor å skape ny giv rundt åpningen av det nye varehuset. Blåse luft i ballongen, engasjere Bergen og lage nye grunner til at pressen skulle omfavne begivenheten på nytt.
Det var da ideen om å søke flyttehjelp dukket opp. Kunne vi faktisk få mennesker til å stille opp for IKEA? Selvfølgelig bare ved å gjennomføre morsomme og engasjerende oppgaver.
Vi definerte ulike oppgaver, alt fra å lese beskjeder på kunderadioen, plante trær, til å oppbevare tusenvis av baller fra det gamle lekerommet.
Det ble bestemt at internett skulle fungere som hovedkanal for å både engasjere og rekruttere potensielle hjelpere.
Vi laget en enkel og sjarmerende kampanjeside der folk kunne melde seg til de ulike oppgavene. Via delingsfunksjoner ble budskapet spredd i sosiale medier.
Det ble også annonsert i lokalavisene.
I løpet av de fire første dagene ble det nye varehuset besøkt av mer enn 20% av Bergens befolkning. Faktisk tok hver åttende innbygger i Hordaland turen til IKEA Åsane.
På den fjerde dagen var omsetningstallene oppe i en indeks på 151, dvs over 51 % høyere enn budsjettert.
For å sette åpningen i perspektiv: Den mest besøkte attraksjonen i Bergen er Fløybanen, med rekorden sin på 1,3 mill besøkende i toppåret 2010. Nye IKEA Bergen ligger an til å ta imot over 2 mill besøkende det første året etter åpningen.
7909-24ea4-original.pdf
Involverte byråer

SMFB
Involverte
Prosjektleder
Utmerkelser
-
Gullblyanten 2012 Butikker, restauranter og kjeder