Flyttekampanjen

IKEA i Bergen skulle flytte til et nytt varehus, bare 300 meter unna det gamle.

23653 b4c0b original
23654 e2c5e original
35420 64ecc original
35421 b81ea original
35422 550f6 original
35423 ce967 original
35424 6059e original

Flyttingen hadde vært omtalt mye i mediene i løpet av byggeprosessen, og da det nærmet seg, var nyhetens interesse rett og slett litt over. Målet var derfor å skape ny giv rundt åpningen av det nye varehuset. Blåse luft i ballongen, engasjere Bergen og lage nye grunner til at pressen skulle omfavne begivenheten på nytt.


Det var da ideen om å søke flyttehjelp dukket opp. Kunne vi faktisk få mennesker til å stille opp for IKEA? Selvfølgelig bare ved å gjennomføre morsomme og engasjerende oppgaver.

Vi definerte ulike oppgaver, alt fra å lese beskjeder på kunderadioen, plante trær, til å oppbevare tusenvis av baller fra det gamle lekerommet.

Det ble bestemt at internett skulle fungere som hovedkanal for å både engasjere og rekruttere potensielle hjelpere.

Vi laget en enkel og sjarmerende kampanjeside der folk kunne melde seg til de ulike oppgavene. Via delingsfunksjoner ble budskapet spredd i sosiale medier. 

Det ble også annonsert i lokalavisene.

I løpet av de fire første dagene ble det nye varehuset besøkt av mer enn 20% av Bergens befolkning. Faktisk tok hver åttende innbygger i Hordaland turen til IKEA Åsane.

På den fjerde dagen var omsetningstallene oppe i en indeks på 151, dvs over 51 % høyere enn budsjettert.

For å sette åpningen i perspektiv: Den mest besøkte attraksjonen i Bergen er Fløybanen, med rekorden sin på 1,3 mill besøkende i toppåret 2010. Nye IKEA Bergen ligger an til å ta imot over 2 mill besøkende det første året etter åpningen.



7909-24ea4-original.pdf

23655-35b42-original.pdf PDF, 7.832 MB
Last ned

Involverte byråer

22656 cabdf original

SMFB

Utmerkelser

  • Gullblyanten 2012 Butikker, restauranter og kjeder