Fora Form: Ny visuell identitet

Fora Form fyller 90 år og lanserer samtidig ny visuell identitet.

93479 e5172 original
93480 90653 original
93481 c2b3a original
93482 aa1de original
93483 11220 original
93484 9835c original

Den nye visuelle identiteten ble presentert for alle ansatte i Fora Form, møbeldesignere og samarbeidspartnere under 90 års-festen fredag kveld. Hele fabrikken i Ørsta ble fløyet til Oslo for anledningen.

Fora Form ble grunnlagt så tidlig som i 1929 og er en av Skandinavias ledende leverandører av stoler, sittegrupper og bord til kontraktmarkedet. Flere av møblene er blant vår norske klassiskere.

– Den visuelle identiteten er en del av et større merkevarekonsept. Det handler om å fange essensen av Fora Form. Der har ELLE mELLE vært en viktig partner og de har tydeliggjort Fora Form som merkevare, forklarer markedssjef Pål Eid-Hviding i Fora Form.

De to designerne som har jobbet med den visuelle identiteten er Guro Synes og Agnete Rønning Måseidvåg i ELLE mELLE.

– Dette er en kunde vi har drømt om å jobbe med i mange år. Det er ikke mange bedrifter i Norge med så lang historie som fortsatt er så konkurransedyktige som Fora Form. Nå har vi jobbet tett i over et år og kommet frem til en løsning som vi er veldig stolte av sammen, forteller de.

Viktig å differensiere seg fra konkurrentene

– Det var med stor stolthet og respekt vi tok fatt i jobben med ny visuell identitet. Fora Form har som sagt vært gjennom en grundig merkevareprosess og den visuelle identiteten kommuniserer samtlige av verdiene som kom frem i denne prosessen. Arv, nyskaping, kvalitet, norske verdier og sist, men ikke minst samspill, forteller prosjektleder Sara Strand i ELLE mELLE.

– De organiske formene snakker samme språk som møblene, legger Eid-Hviding til.

– Og ser man nøye på bokstavene vil man kunne dra kjensel på formene hentet ut ifra silhuetter til møblene.

Det er ikke mange med like lang og sterk historie som Fora Form. Det gjør verdiene særegne og konkurransedyktige.

– For Fora Form er det viktig å differensiere seg fra andre aktører i møbel- og designmarkedet, forklarer Eid-Hviding.

Engasjerte ansatte

Da den visuelle identiteten ble presentert lot ikke tilbakemeldingene vente på seg. Flere av de ansatte har vært med å forme Fora Form i en årrekke og engasjementet er stort.

– Mottakelsen har vært kjempefin. Det er skryt fra ende til annen og folk kan ikke vente med å få tilgang til alt materiell, forteller markedssjefen i Fora Form. Han legger til at en økning av engasjementet på Facebooksiden til Fora Form på nærmere 1000 % prosent sier sitt.