Fra radio til sofakroken: Strim lager TV-variant av populær kampanje
Strømmetjenesten Strim har hatt stor suksess med en humoristisk radioreklame som har rullet over eteren i det siste. Nå har de filmatisert det populære konseptet, for å nå et enda bredere publikum.
Aktuelt byrå
Los & Co
Radiospotten «Søkt deg bort» vant Sølvmikken for februar og tester via Penetrace viser veldig gode resultater. Å overføre radiokonseptet til TV er ikke noe som automatisk funker, men i Strim sitt tilfelle har overgangen vist seg å fungere overraskende godt. Kampanjen utvides også til sosiale medier og fortsetter å gå over radioen, så det skal godt gjøres å ikke få det med seg i tiden fremover.
– Vi tester alltid ut både mediekanaler og budskap for å få de beste resultatene vi kan. Når vi nå satt med «fasiten» og så hvor godt denne radiokampanjen traff, var det helt naturlig for oss å utvide den gode ideen, sier Ida Svele, markedsdirektør i Strim.
Hør radiospotten her, og se den ferdige filmvarianten lenger ned i artikkelen:
«Søkt deg bort»
Dramatiserer et velkjent problem
Ideen kommer fra et problem de fleste av oss har opplevd: vi har tilgang på så mye godt og variert innhold at det blir umulig å velge. Stadig mer av TV-tiden går med til å lete frem noe å se på, og det er fort gjort av havne i et sort hull av valg og muligheter.
Her skal Strim komme inn med en hjelpende hånd til de som ikke finner ting å se på. Gjennom å samle TV-kanaler og strømmetjenester på ett sted gjør Strim det enklere for TV-tittere å navigere og lande noe å se på raskere.
Ideen bak Strim-reklamen er det kreatørene Carina Laurhammer og Jan Cato Tangen, samt Maria Maaneskiold og Vincent Placht i Los & Co som står for. De ville fange essensen av følelsen av at TV-kvelden blir helt søkt bort.
– Du starter med en vag plan om å finne en eller annen film, ramler over et program på veien, skal bare se litt av en trailer, kikke innom en episode av en serie du har hørt om, plutselig ser du på noe helt annet enn du hadde tenkt til, og aner ikke hvilken strømmetjeneste du er på. Dette hadde vi lyst til å leke oss med så langt ut det gikk, sier Laurhammer.
– Og så er jo Strim den åpenbare redningen for disse situasjonene. Dermed ble det naturlig å tenke seg et søk- og rednings-univers som er passe tøysete, men fortsatt sant, inni alt det absurde, legger Tangen til.
Involverte byråer
Anniken Gauslaa
Prosjektleder
Anders Erikson
Planner
Andre involverte
Hanne Kjølhammer
Ansvarlig hos kunde
Ida Svele
Ansvarlig hos kunde
Tomm Kjensli
Ansvarlig hos kunde
Ole Andre Skarbøvik
Ansvarlig hos kunde