Gjør det enklere å fikse ting

Fikse har som ambisjon å øke reparasjonsgraden i samfunnet, og bli en tjeneste for alt av små reparasjoner. I samarbeid med EY Doberman har de tatt de første stegene for å lykkes med nettopp dette.

000

Å reparere og vedlikeholde noe er for de fleste av oss et tiltak. Det er lettere å bare kjøpe noe nytt – og vi har lite kunnskap om hva som kan fikses, hva det vil koste, og hvor bra resultatet blir. Den digitale tilstedeværelsen for bransjen er lav, og det er en rekke selvstendige aktører av ulik kvalitet. Dette ønsker den Oslo-baserte oppstarten Fikse å gjøre noe med.

– Vår viktigste oppgave var å sette produktstrategien sammen med Anine og gjengen i Fikse, slik at de bygger selskapet i en retning som kan skalere, forteller Fredrik Bjørgmo, designer i EY Doberman

Prosjektet mellom EY Doberman og Fikse ble finansiert gjennom DIP-midler fra DOGA, hvor søknaden deres la vekt på å forstå utfordringene til både reparatører, og folk som ønsker å få noe fikset. Gjennom to iterasjoner har de designet og bygget en ny lettvekter-versjon av produktet.

– Vårt mål er at flere fikser og tar vare på tingene sine, sier Fikse-gründer Anine Dedekam Moldskred og smiler bredt. – Vi samarbeider med en rekker skreddere, skomakere og andre reparatører. Dette gjør at du får alt på ett sted, og slipper lang ventetid. Du får prisen på forhånd, kan levere selv eller få det levert, og de fikser alt fra møllspiste mokkasiner, til en most mobilskjerm. Vi håndterer også reklamasjoner for retail, og har et samarbeid med blant annet Høyer-gruppen, legger hun til.

– Vi ser en økende interesse for reparasjon og håndverk. Dessverre er det mange hindere som gjør det vanskelig å bruke skredder- og reparasjonstjenester i dag.

002

– Det var viktig for oss at den visuelle identiteten var med på å konfrontere barrierene for reparasjon direkte. Vi valgte å illustrere problemene i stedet for løsningen – skadde sko, brudd i buksen. Det hjelper med å synliggjøre hvilke ting man kan få fikset, og tilfører mer personlighet til illustrasjonene forteller Markus Ackermann, designer i EY Doberman

– Å fikse noe gir en god selvfølelse. Vårt mål var å gi denne følelsen i første møtet med merkevaren legger Fredrik til.

008
009

Tett samarbeid

– EY Doberman har jobbet mye med ventures og oppstartsbedrifter, både globalt og nasjonalt. Vi har en sterk dragning mot alt som er knyttet til endring, og det gjør oss ofte attraktive ovenfor selskaper som driver med nettopp dette hver dag, sier Behnam Farazollahi, leder for EY Doberman Oslo.

– Det vi liker spesielt godt med å jobbe med oppstartsbedrifter er den korte veien til beslutningstager, og den ydmykheten vi kan ha ovenfor hverandre. Dette gir oss en hurtighet og fremdrift som er veldig gøy å drive fram, sier Fredrik.

– Det har vært helt fantastisk! Vi er skikkelig imponerte over det EY Doberman har fått til på kort tid, og ser at de forstår våre ønsker og verdier. Det er tydelige spor av Fikse sin sjel i produktet, noe som er et resultat av at de har gått grundig til verks uten noen snarveier. Folkene i Doberman har uten tvil vært de beste samarbeidspartnerne, og vi ser at de brenner for prosjektet. Jeg blir alltid veldig inspirert og engasjert etter møtene våre, forteller Anine.

Involverte byråer

Eydoberman logo

EY Doberman