Kaizers Orchestra – Dine gamle dager er nå

Gjorde gamle t-skjorter til billetter og solgte over 80.000 billetter på rekordtid

1 Dine gamle dager er nåx

Da Kaizers Orchestra skulle annonsere en comeback-turné nesten 10 år etter at de ga seg, ønsket de at fansen skulle oppdage det først. Sammen med Sesong 1 og Anorak har de jobbet i skjul med å vekke menigheten. Blant annet gjennom å flippe gamle Kaizers Orchestra t-skjorter på en snedig måte.

– En original band t-skjorte er som et klenodium. Kjøper man en Kaizers Orchestra t-skjorte på Fretex, Finn eller Tise nesten 10 år etter at de har lagt opp, så er man vel selve definisjonen av en fan. Derfor hadde vi lyst til å gjøre noe i det terrenget, sier Jens-Petter Aarhus og Simen Idsøe Eidsvåg, fra Sesong 1 og Anorak.

Lenge før selve comebacket begynte de derfor i hemmelighet kjøpe tilbake brukte Kaizers t-skjorter. Deretter ble det trykket unike QR-koder på innsiden av t-skjortene før de ble lagt tilbake ut bruktmarkedet. Koden tok fansen til en anonym nettside(dinegamledagererna.no), utviklet sammen med North Kingdom/NoA, der de fikk se en mystisk spilledåse som spilte en ukjent melodi og fikk en kryptisk beskjed om at de var 1 av 107 og måtte registrere seg – uten at comebacket ble avslørt. Når comebacket ble offisielt, mottok alle med den unike koden en VIP-billett til en valgfri konsert fra comeback-turneen og et møte med bandet.

Donerte t-skjorter til Fretex

I forbindelse med flytting av et lager oppdaget bandet at de hadde flere esker med gamle t-skjorter fra helt tilbake i 2002. Disse ble også merket med unike QR-koder før de ble donert til Fretex og solgt gjennom nettbutikken og noen utvalgte butikker, i de byene bandet senere skulle annonsere at de skulle ha konserter i.

– Det var rett og slett flaks at disse eskene dukket opp, men det var ikke flaks at de ble donert til Fretex. Tanken med å donere eskene var at det ville skape spekulasjoner rundt at det var noe spesielt rundt disse t-skjortene. Dette var jo noe av det første man hørte fra bandet på lang tid, sier Simen.

– Vi luftet ideen for Fretex som synes det var et kjempegøy prosjekt og lovet å holde på hemmeligheten om at det var noe spesielt med t-skjortene. De var veldig sporty og hev seg rundt for å få dette til. Alt ble utsolgt få minutter etter lanseringen og nettsiden kræsja, rett og slett. Og det tror vi handler om at dette var originale t-skjorter fra ulike epoker i bandets karriere og muligens fordi fansen skjønte at det var noe på gang, sier Jens-Petter.

2 Tskjorte eksempel

Stort engasjement fra under overflaten til riksdekkende nyhetssaker


Da folk begynte å oppdage t-skjortene begynte ryktet å gå blant fangrupper og forumer. Noe som resulterte i at den kryptiske nettsiden begynte å spre seg til fans rundt omkring i hele Skandinavia. Uten t-skjorte kunne man fremdeles registrere seg, uvitende om at man kom først i køen til et forhåndssalg til den kommende turneen.

Uten å avsløre comebacket fortsatte bandet med å skape spekulasjoner og engasjement i sosiale medier gjennom mange ulike aktiviteter. Blant annet ble det sendt ut spilledåser med en melodi som skulle vise seg å være melodien til musikken i videotraileren som bekreftet at bandet skulle spille igjen. Spekulasjonene vokste raskt fra fanforum til lokal-, region- og rikspresse, håndtert av PR-ansvarlig, Elise Steffensen i Sesong 1, hvor alle spekulerte i at Kaizers Orchestra hadde noe på gang, men ingen kunne bekrefte noe.


Utsolgt og trendet globalt på Ticketmaster

Da forhåndssalget åpnet for alle som hadde registrert seg på nettsiden, så var pågangen på salg og nettsidene til billettleverandørene så stort at det ble lagt ut 16 ekstrakonserter i løpet av kort tid. Da det offentlige salget åpnet, ble det lagt til ytterligere 16 ekstrakonserter og alle billetter ble revet bort på 14 minutter. Med det var over 80.000 billetter solgt, fordelt på 56 konserter, på rekordkort tid. Noe som resulterte i at bandet var på topp 3 over de mest populære bandene i verden på Ticketmaster, som er verdens største billettleverandør. Dette til tross for at det var kun to av byene hvor Ticketmaster hadde billettsalget.

Involverte byråer

A
Anorak
N

Nökkvi Thorsteinsson

Motion Designer

Sesong 1
S

Stian Andreassen

Film Producer

E

Elise Steffensen

PR

H

Hanne Løkberg Riege

Project coordinator

North Kingdom Nettside
D

David Hammarstrøm

Creative Director

P

Paul Witherden

Design Director

C

Claudia Musset

Designer

L

Lisa Granlund

Designer

V

Viktorija Valsoe

Frontend Developer

P

Peder Fjällstrøm

Technical Director

L

Linda Karlsson

Producer

K

Key Bjuhr

QA

Andre involverte

G

Geir Zahl

Kaizers Orchestra 

J

Janove Ottesen

Kaizers Orchestra 

T

Terje Winterstø Røthing

Kaizers Orchestra