HELP lanserer nytt kommunikasjonskonsept: «Rett skal være rett. For alle.»

8 av 10 nordmenn vil havne i en situasjon som krever bistand fra en advokat. Bare halvparten kommer til å be om hjelp, fordi det er for dyrt. Vi har en utfordring med rettssikkerheten i Norge.

DSC3471
DSC3480
DSC3474
DSC3466
DSC3465

– Problemet i dag er at det for få tilbydere av juridiske tjenester. Liten konkurranse fører til høye priser, og folk med helt vanlig inntekt opplever at de ikke har råd til advokat. Da er ikke rettssikkerheten reell, og det må vi si ifra om. «Rett skal være rett. For alle», forteller HELPs gründer og administrerende direktør, Johan Dolven.

Stadig økende forskjeller

Like før jul valgte HELP Schjærven som sin samarbeidspartner på merkevarebygging, og nå er konseptet klart. «Rett skal være rett. For alle.» er utledet av HELPS visjon om å bidra til økt rettssikkerhet gjennom å gjøre juridiske tjenester tilgjengelig for alle. Med økende økonomiske forskjeller i samfunnet er dette samfunnsoppdraget viktigere enn noensinne. HELP er det eneste advokatselskapet som tilbyr sine tjenester gjennom en forsikringsløsning.

Sterkt emosjonelt budskap

Lanseringskampanjen bygger på innsikten om at mange trenger hjelp med familierett og arverett. Dette er saker med tette bånd og sterke emosjoner hvor det å bli enig er ekstra vanskelig.

– Skilsmisser, barnefordelingssaker og arveoppgjør kan få frem det verste i mennesker og ødelegge enhver relasjon. Dramatiseringene springer ut fra dette kraftfeltet, forteller kreatørene i teamet.

De syv ulike tekstene har fått et skjønnlitterært, poetisk preg. Det er korte refleksjoner over hva rettferdighet er. Noen skildrer skuffelsen i møte med det urimelige – andre selve sjokket over hva man faktisk får seg til å gjøre i enkelte situasjoner. Dette er kjent stoff for de fleste. Det samme er nok kampanjens visueller, med saftglassene og fordelingen av sølvtøy. Dramatiseringene er å finne på boards, i avisannonser, radiospot og på SoMe.

Buss skur 1
Buss plakat

Målbar respons ned til hver minste piksel

Lanseringskampanjen vil prege bybildet i Oslo, Stavanger, Bergen, Kristiansand og Tromsø i to uker. Først som en teaser kun med unike qr-koder som call to action, deretter med HELP-logo som signatur. Responsen vil derfor kunne måles helt ned til hvilke løsninger i hvilke kommunikasjonsflater som har effekt.

– En spennende test, forteller Anne-Cathrine Aasen i Remedia.

Involverte byråer

CWLOGO film
Clockwork «Live-sending»
J

Jan Kristian Hagen

Online

P

Peter Solnør

Etterarbeid

Re:Media Mediebyrå
A

Anne Cathrine Aasen

Kundeansvarlig

BillyBonkers Foto / animasjon
D

Dag Standal

Fotograf / animatør

C

Christine Standal

Fotograf / animatør

Clear Channel Utendørsreklame
M

Martine Westvik

Major Client Manager

I

Isabel R. Davis Brodtkorb

Create

Andre involverte

C

Cathrine Nilsen Kaxrud​

Ansvarlig hos kunde