Historisk Museum sto ferdig i 1904, og er et samlingspunkt for visning av historiske og etnografiske objekter og kulturhistorisk forskning i Oslo. Vikingskipshuset er blant landets mest populære turistattraksjoner, og skal i 2025 gjenoppstå i nye, større lokaler og med en langt bredere vikingtidsutstilling enn hva museet rommer i dag.
Begge museene er en del av Universitetet i Oslo, og driftes av Kulturhistorisk museum. Målet har vært å gi museene tydelig egenart, samtidig som de skal inngå i et helhetlig UiO- designsystem.
– De nye visuelle identitetene er viktige brikker i vår ambisjon om å styrke synligheten til Historisk museum og det nye Vikingtidsmuseet. I konkurranse med alle andre kulturtilbud er tydelig identitet for møtestedene med publikum avgjørende for å nå ut med våre tilbud og budskap, sier museumsdirektør Håkon Glørstad.
Historien bak logoene
Historisk museums nye profil tar utgangspunkt i det mer om 100 år gamle monogrammet som preger en rekke av utsmykningene og detaljene i det ærverdige museumsbygget. Monogrammet er oppdatert og tilpasset digitale flater, samt museets plass i UiOs helhet.
Det nye museet på Bygdøy skal hete Vikingtidsmuseet. Logoen viser tre stiliserte vikingskip, som både oppleves i bevegelse og statiske. I arbeidet med å utvikle navn og logo har det vært fokusert på innhold og tilbud i det nye museet. Universitetet i Oslo forvalter verdens fremste vikingtidssamling, og det nye museet vil gi publikum innsikt i alt fra dagligliv til store samfunnsendringer som preget denne perioden.
En drømmeoppgave for Bleed
– Historisk museum tar vare på historie og formidler den, og det nye Vikingtidsmuseet blir det ledende forskningsbaserte vikingmuseet i verden. Derfor har det vært spennende å grave i museenes historie, og også løfte dem frem som kontemporære historiefortellere, sier designer i Bleed, Halvor B. Nordrum.
– Prosjektene for Historisk museum og Vikingtidsmuseet er deler av en større helhet, der Bleed bidrar med å lage et designsystem på tvers av hele UiOs økosystem av institusjoner. For oss historie- og kulturinteresserte designere er dette en drømmeoppgave, sier partner og kreativ leder i Bleed, Svein Haakon Lia.
Involverte byråer
Marie Steen
Prosjektleder