Over et år har gått siden åtte aktører fra ulike deler av den norske film- og kinobransjen gikk sammen om satsingen, der Norsk filminstitutt bidro med 3,5 millioner. Etter en idékonkurranse mellom ulike kreative byråer ble Anorak tildelt oppdraget.
– Hele gruppa falt umiddelbart for pitchen til Anorak. Baklengsgrepet er kreativt og vakkert, og toppet med musikk fra Susanne Sundfør formidler filmen akkurat akkurat det vi søkte, nemlig det varme, sterke og litt magiske i å gå på kino med noen du er glad i. Bransjen responderte med rungende applaus da filmen ble vist på en konferanse og flere måtte tørke en tåre, sier Linn Barholt, Head of Cinema Relations i CAPA.
Endelig framover
– Siden oppgaven var å trekke folk tilbake på kino gikk vi for en idé som bokstavelig talt gjør akkurat dét, sier rådgiver i Anorak, Rune Roalsvig. Filmen er produsert av Babusjka med Trond Kvig Andreassen som regissør.
– Når man elsker film og kino er det en deilig oppgave å lage noe om og for film, sier regissøren, og fortsetter: Baklengsgrepet fikk oss til å tenke annerledes om flere ting som til syvende og siste gjorde hvert bilde mer levende, med kamera ført av eminente Johan-Fredrik Bødtker.
Den planlagte kampanjestarten i fjor høst ble utsatt av nye nedstengninger, men nå er det endelig klart for å snurre film.
– Selv om livet i denne filmen går baklengs, går faktisk filmen, som gjenåpningen, fremover. Utrolig deilig at filmen nå er ute, sier produsent Håkon Sørensen.
Kampanjen går på TV, kino og i sosiale kanaler. Aktørene bak kampanjen er Film & Kino, CAPA, Virke Produsentforeningen, Distributørforeningen, Nordisk Film Distribusjon UIP, Filmweb, Nordisk Film Kino og Norsk filminstitutt.
Involverte byråer
Rune Roalsvig
Rådgiver
Ellen Sørnes Hilleren
Prosjektleder
Nökkvi Thorsteinsson
Motion
Emma Thorén
Inhouseprodusent
Johan-Fredrik Bødtker
Filmfotograf
Marielle Torsvik
Prod.leder
Andre involverte
Artic Rights Management AS v/Johan Husvik-Olaussen
Musikk
Fredrik Harreschou
Online