«Hvor ofte mater du gullfisken?»

To nettfilmer som skal bidra til refleksjon og diskusjon om hvordan lærere i praksis kan arbeide med regelverket for læreplan og vurdering.

70012 309cc original
70015 63b8e original

Opplæringsloven er jus, men jus kan fortolkes ulikt, og regelverket kan i virkeligheten være gjenstand for skjønnsmessig vurdering. På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har Phantom Film både utviklet konsept til og produsert de to filmene som skal bidra til refleksjon rundt dette.

– Vi har alle vår egen måte å gjøre ting på. Dette syntes vi var et bra utgangspunkt for å iscenesette metaforer for regelverk. I et stilisert univers møter vi tre lærere som sammen, med kollegialt vennskap og respekt i bunn, reflekterer over ulike sett av hverdagsjus-regler: «Hvor ofte skal gullfisken mates?» og «Hvordan skal oppvaskmaskinen organiseres?».

– Men det kunne like gjerne vært på hvilken som helst annen arbeidsplass, eller hjemme for den saks skyld. Ved å bruke universelle metaforer og en lun humor, kan man forhåpentligvis nå ut til flere lærere. Fortrinnsvis med et smil om munnen, sier kreatør og produsent Stian Einar Forgaard.

– Vi har laget filmene for å sette i gang tanker og refleksjoner, og gjøre lærere nysgjerrige. Det er mange som mener mye om læreryrket, men det er lærerne som bestemmer. Regelverket setter rammene, men innenfor er det mange muligheter. Med disse filmene ønsker vi også å overraske, og vise direktoratet fra en ny side, og dèt oppdraget har Phantom Film i alle høyeste grad løst, sier seniorrådgiver og prosjektleder Kristine Strømmen i Utdanningsdirektoratet.

Filmene er regissert av Stian Kristiansen.


Involverte byråer

Phantom Film