
Apotek er en bransje hvor markedskommunikasjonen med få unntak kan sees på som generisk. Resultatet av dette har blant annet vært at folk ikke klarer å skille den ene kjeden fra den andre og at det oppleves som hipp som happ hvor du handler.
– Vi tror at ved å bryte med det etablerte bransjespråket vil vi få langt større effekt av våre medieinvesteringer, sier markedssjef i Vitusapotek Stine Gylterud. Vi ønsker å bli tydeligere på vår konkurransekraft gjennom å etablere vår egen stemme i markedet, sier hun.
Det er reklamebyrået POL som står bak det nye konseptet.
– I bunnen for konseptet ligger blant annet innsikt som er hentet inn fra hundrevis av medarbeidere i kjeden. På dette har vi bygget «vi vet»-konseptet. Det er utrolig hva Vitus vet, for oss har det handlet om å skape relevant kommunikasjon som folk legger merke til sier rådgiver i POL, Kjetil Botten Skogly.
– Denne kategorifilmen gir et anslag på hva vi kan vente oss fra Vitusapotek i tiden som kommer, sier Skogly. Posisjonen som skal bygges over tid er basert på Vitusapoteks prioriterte kategorier hvor over alminnelig produktkvalitet, kunnskap og service står sentralt.