Vi har alle vært der. Øyeblikket når ordet «billettkontroll» runger gjennom buss, trikk eller bane, og du innser at du har glemt noe viktig: Å kjøpe billett. De aller fleste som blir tatt i billettkontroll har som regel også gjort nøyaktig den samme tabben, nettopp det å glemme å kjøpe billett.
I fjor trakk Ruter derfor frem hundrevis av ting som alle er lett, og ganske vanlig, å glemme i hverdagen, samtidig som de takket alle som faktisk husker å kjøpe billett.
Når kampanjen nå går en ny runde denne høsten, har Anorak husket å lage en miniserie til sosiale medier i tillegg.
– Vi vet at folk flest har en haug av ting de skal huske i hverdagen, og skjønner godt at billetten er lett å glemme. Jeg har til og med glemt den selv… Men heldigvis finnes det teknikker som kan hjelpe oss og gjøre det litt lettere å huske saker og ting, og disse tester vi ut i miniserien «Elias tester hukommelsen», forklarer SoMe-kreatør i Anorak, Ingrid Godager.
– I stedet for å bruke pekefinger og shame de som glemmer, hjelper vi heller folk litt på veien, med glimt i øyet og noen nyttige teknikker. Miniserien vi har laget er en vennlig påminner om å huske billett, legger SoMe-kreatør Gaute Wetlesen Skåre til.
Siri Brathagen Hellenes, ansvarlig markedskommunikasjon i Ruter, forteller at de umiddelbart likte ideen til Anorak:
– Den videreførte innsikten om at det er lett å glemme og kjøpe billett, til en sjarmerende og leken miniserie på et tema som er av stor viktighet for oss, sier hun.
Heldigvis glemte de ikke å legge ved filmene i mailen til KF.
Involverte byråer
Nøkkvi Thorsteinsson
Motion
Jon Hartvedt
Produsent
Simen Skari
Film og klipp
Ellen Sørnes Hilleren
Prosjektleder
Involverte
Siri Brathagen Hellenes
Ansvarlig Markedskommunikasjon i Ruter
Gro Kirkeby
Ansvarlig sosiale medier i Ruter