Intim identitet fra EY Doberman

Underliv- og fertilitetsklinikken CMedical ufarliggjør intime temaer og utfordrer helsesektoren med nytt merkevareløft fra EY Doberman.

Nam201

CMedical, Nordens ledende klinikk for kvinnen og mannens underliv, valgte EY Doberman til oppgaven om å forene deres 14 klinikker i Norge og Sverige, og skape en tydelig identitet og posisjon. Med 3 % kjennskap i markedet og en generisk identitet, så CMedical behovet for løfte merkevaren for å oppnå nye markedsandeler.

CMedical er et etablert og fagtungt miljø av spesialister, og behovet for å skape én samlende merkevare som tilrettelegger for relevante temaer – og evner å romme dem på en seriøs, sympatisk og personlig måte ble en viktig føring for designarbeidet. Ønsket om å normalisere og ufarliggjøre sensitive tema ble viktig for merkevarens utgangspunkt, i tillegg til å bryte med et konservativt kategorispråk.

– Det var viktig for oss å rendyrke og utvikle en identitet som våget å bryte med kategorispråket. Å utfordre en tradisjonell privat helsesektor har vært et tydelig mål, i tillegg til å etablere en sterk nordisk merkevare, skriver Tomas Hogseth, markedsansvarlig i CMedical.

Nam202
Nam203
Nam205
Nam2030

Livets kontraster

Gjennom et tett samarbeid med CMedical har EY Doberman funnet en tydelig verbal og visuell stemme. En av løsningene ble å rendyrke klinikkenes unike dualitet i evnen til å se nært på ett problem, en celle eller en cyste – og samtidig kunne se den i sammenheng med resten av kroppen, livet og måten man lever på. Dette mikro/makro perspektivet står igjen som et gjenkjennelig og fleksibelt grep i identiteten, og både layout, foto og farger baserer seg på denne grunntanken.

– Identiteten må kunne kunne romme kontraster i livet som sterilisering og assistert befruktning, eller prostatakreft og amming. Balansekunsten blir ofte å være diskret og dristig på én og samme tid, skriver Fredrik Lien Bjørgmo, designer i EY Doberman.

Skjermbilde202024 01 1620kl 2018 29 18
Still 1
Stillx
Untitledx

Helhetlig leveranse

– Vi jobber alltid med de viktigste flatene og merkevaren samtidig, og i dette prosjektet var nettsiden spesielt viktig, forteller Eline Straumfors.

Før prosjektet forvaltet CMedical 12 ulike nettsider. Nå som prosjektet er over står de igjen med én nettside, utviklet av EY Doberman. I tillegg sitter CMedical igjen med en kompakt designmanual, unik bildebank og maler for ulike digitale flater som knytter merkevaren sammen. Alle bildene er tatt analogt av Oslobaserte Julianne Leikanger.

Et nordisk designteam

I 25 år har EY Doberman spesialisert seg på å formgi merkevarer, og ta dem fra strategi til digitale produkter. Det prisvinnende designbyrået har studioer i Oslo, København og Stockholm, og består av strateger, designere og utviklere.

Teamet fra EY Doberman i dette prosjektet var Fredrik Lien Bjørgmo, Eline Straumfors og Dag-Henning Brandsæter i Oslo, med Daniel Hägglund og Kicki Halmos i Stockholm. Kundeansvarlig fra CMedical har vært Martine Flatlie.

Den nye identiteten er for tiden synlig i Oslos bybilde i en pågående fertilitetskampanje.

Involverte byråer

Eydoberman logo
EY Doberman
E

Eline Straumfors

Prosjektleder og designer

D

Dag-Henning Brandsæter

Designer

D

Daniel Hägglund

Utvikler

K

Kicki Halmos

Utvikler