Investerer i design og teknologi: For Røros Tweed er kvalitet avgjørende

Røros Tweed lager ullprodukter som går i arv. Nå investerer den norske merkevaren i design og ny teknologi – og som på fabrikken i over 80 år, må det gjøres skikkelig.

RT 00

Sammen med designbyrået Bielke&Yang og teknologibyrået Frend, har Røros Tweed lansert sin nye nettbutikk. Kreativ leder i Røros Tweed, Thomas Frodahl, er stolt over det de nå lanserer.

– Røros Tweed er synonymt med formgivning og er en tradisjonsbedrift med røtter i norske råvarer og lokale analoge produksjonsprosesser. I vår digitale satsing trengte vi derfor design og teknologi som kunne kombinere dette med en smidig adopsjon av fremtidig teknologi, sier Frodahl.

Den nye nettbutikken er ikke bare et vindu til Røros Tweeds historie, men bygger også bro mellom den analoge merkevaren og det digitale rommet.

– Ved å kombinere trygg tradisjon og moderne teknologi ønsker vi å gi våre kunder en opplevelse som reflekterer kvaliteten i produktene våre, samtidig som vi forblir tro mot våre røtter. Nå kan vi synliggjøre vårt engasjement for norsk design, norske råvarer og norske tekstiltradisjoner på en raffinert og kuratert måte som både er i tråd med vår historie og vår visjon, sier Frodahl.

– I samarbeid med Bielke&Yang og Frend har vi jobbet for å oppnå digital kvalitet som reflekterer vårt fysiske sortiment. Det hadde ikke vært mulig å få dette til uten kunnskap og veiledning fra Frend og Bielke&Yang. Vi er veldig fornøyde med resultatet og vi gleder oss til fortsettelsen, sier Frodahl.

Digital sammenheng: fra lager til betaling

Da Røros Tweed skulle fornye nettbutikken, var det altså ikke kun snakk om en ny nettbutikk. Her snakker hele riggen sammen: Lagersystemet på «bakrommet» er til enhver tid oppdatert, basert på hva kundene kjøper i sanntid. Slik sparer alle som jobber med merkevaren tid som tidligere gikk med til manuell håndtering.

– For å kunne lykkes i inn- og utland er mer effektive prosesser i netthandelen helt essensielt. Slik kan vi frigjøre tid til å jobbe mer med kampanjer og innhold. Samtidig blir det enklere å etablere oss i nye land, og tilby riktig språk, valuta, betalings- og leveringsløsninger fra dag én, sier Frodahl.

Effektfullt samarbeid

Bielke&Yang og Frend Digital har tidligere samarbeidet om flere avanserte eCommerce-løsninger, blant annet for Holzweiler og ByTimo. Ved å fokusere på både design og teknologi i hele prosessen, skapes resultater – som for ByTimo som kunne vise til en dobling i salg i utlandet, kun seks måneder etter lansering.

– Det er spennende å samarbeide med en så fremoverlent kunde, både på design- og teknologifronten. Resultatet er et showcase for moderne eCommerce, og det er noe helt unikt med kombinasjonen av den ærverdige merkevaren og den nyeste teknologien, forteller Henrik Ruud, strategisk leder i Frend Digital.

01 BY RT Frend fra venstre Martin Yang Aksel Overskott Thomas Fordahl Henrik Ruud foto Bow
Fra venstre: Martin Yang, Aksel Overskott, Thomas Fordahl og Henrik Ruud. Foto: Bow

– Røros Tweed er en kompromissløs norsk merkevare med en rik historie og en unik posisjon. Å få lov til å overføre dette til det digitale rommet og designe for å utvikle merkevaren videre ute i verden er utrolig gøy, sier Aksel Overskott, rådgiver i Bielke&Yang.

Se mer på rørostweed.no.