IT-selskap utfordrer med ny merkevare

SYSCO har gått fra å være et generisk IT-selskap til å skille seg ut fra konkurrentene. Med grundig strategisk forarbeid har SYSCO fått ny merkeplattform, visuell identitet og nettsider med innhold som posisjonerer dem for vekst i et krevende IT-landskap.

IT-selskapet SYSCO tilbyr smarte applikasjoner til energibransjen, samt rådgivning og drift av infrastruktur og databaser. Konkurransesituasjonen er blitt tøffere, med større rift om både kunder og fagfolk. I tillegg har kundene i markedet større press på seg. IT-sjefer skal digitalisere bedriften sin, men de fleste sjonglerer mange ulike IT-systemer som er krevende både å drifte og å bytte ut. I arbeidet med merkeplattform og posisjonering har vi jobbet med å utnytte mulighetsrommet for de aktørene som klarer å forenkle budskapet og være tydelige på hva de leverer, hvordan tjenesten leveres, og hvorfor kundene skal kjøpe.

«The SYSCO Way»

Konseptet for merkevaren er «The SYSCO Way» – måten selskapet jobber for å transformere komplekse problemer til innovative løsninger. SYSCO utfordrer bransjestandarden ved at de ikke trekker inn et digert konsulentteam som gjør utfordringene enda større. Deres metode er lettbent og smidig. I merkeplattformen har SYSCO derfor fått personlighet som en «no fuzz» problemløser som greier ut flokene.

Den nye visuelle identiteten speiler hvordan SYSCO ønsker å utfordre det etablerte og presenterer nye og uventede løsninger. Den består blant annet av en speilvendt logo, opp-ned bilder og en egen font der flere av bokstavene er snudd på hodet. Logo-flippen viser SYSCOs personlighet og kompetanse, at de snur IT-utfordringer til å bli digitale suksesshistorier. Den gir også en viss stoppeffekt, og utfordrer konvensjoner både for IT-bransjen og webdesign. Logoens plassering er nemlig snudd om på siden – den er høyrestilt istedenfor venstrestilt.

Spriter opp bransjen

I en verden av blåfargede IT-selskaper, skiller SYSCO seg ut med en annerledes fargepalett. De har fått sin egen farge, SYSCO Black: en sort farge med et hint av blått, som tar vare på selskapets historie. Den kombineres med knæsj grønn, blå, oransje og gul, som viser lekenhet og evne til å være litt vågale.

Creuna har innlemmet den nye identiteten i alle kundens kanaler og flater: fra nettside, PowerPoint-presentasjoner og Word-maler, til annonser og animerte gif-maler i til sosiale medier, levendegjøring av logoen og lanseringsfilm.

Stammespråk i IT-bransjen kan virke avskrekkende på kundene. Det problemet hadde SYSCO også. «Selv ikke IT-folkene hos kundene våre forstår språket», innså daglig leder Dagfinn Ringås, og ba om hjelp til å uttrykke hva SYSCO gjør på en mer lettbent måte. Creuna har redigert alt innholdet på nettsiden og definert en ny tone of voice. Svaret på hva SYSCO gjør, er for eksempel: «SYSCO leverer smarte apper til energibransjen som er enkle å ta i bruk.»

SYSCOs nye personlighet beskrives som energized, super skilled og fuzz fighter. Disse egenskapene påvirker også hvordan de kommuniserer. «Vi har svart belte i relevant teknologi, og er eksperter på energi.» «Vi er problemløsere.» og «Vi er 200 spesialister – eller superhelter – fra 20 ulike land.» Ordvalget viser SYSCOs fremoverlente tilnærming, i et språk som ikke skremmer kundene.

Vi har utviklet den nye nettsiden i samarbeid med Creuna Finland. Sammen har vi gjort brukerinnsikt og analyse, utviklet personas og brukerreiser, laget kjernesider og ny informasjonsarkitektur, og levert interaksjonsdesign og grafisk design. Vi har utviklet innholdsstrategi og kjernebudskap, oppdatert innholdet med ny tone of voice, og produsert nytt innhold. Vi har også bistått med publiseringen i Wordpress og holdt kurs i skriving og publisering for webredaktører i SYSCO.

SYSCO ppt

Gode ambassadører

For å levere de beste tjenestene, trenger man de beste folkene. Derfor utviklet Creuna et rekrutteringskonsept som sikrer at SYSCO framstår i tråd med identiteten i hver eneste lille SoMe-post og stillingsannonse, uansett hvilken avdelingsleder som har skrevet teksten.

Budskapsplattform, visuell kommunikasjon og fotobank og sikrer en konsistent kommunikasjon mot potensielle søkere. Det gir et solid inntrykk og styrker employer brandet. Bildene er av SYSCOs egne ansatte, og er tatt av fotograf Marius Viken fra Pudder Agency. De fremhever tosidigheten i ‘The Sysco Way’ – kloke hoder med spesielle talenter eller interesser på fritiden, som gir energi til å skape digitale suksesshistorier i arbeidstiden.

Slik blir de ansatte også en del av selskapets profil, som ambassadører for et solid employer brand.

SYSCO ansattbilder 1
SYSCO ansattbilder 2

Blir lagt merke til

Med Creunas hjelp er SYSCO nå bedre rustet til å innta drømmeposisjonen som en råtass i IT-bransjen. De har turt å jobbe mot en ny posisjon som ledestjerne innen teknologi for energi. Samtidig har de tatt vare på selskapets opprinnelseshistorie, og satt den i en ny kontekst som er framtidsrettet og innovasjonspreget. De har fått en særegen visuell identitet som skiller dem fra mengden og gjør det lettere å lykkes med den offensive strategien sin de kommende årene.

Arbeidet blir omfavnet av de ansatte og høster lovord blant SYSCOs kunder. Det har gitt økt trykk i markedsavdelingen, som nå produserer mer materiell enn før. I sosiale medier ser man også effekt: SYSCOs innlegg engasjerer mer enn noen gang, og selskapet opplever økt interesse fra både kunder og jobbsøkere.

SYSCO t skjorte caps 4
SYSCO tote

Involverte byråer

22549 c3ce3 original
Creuna
L

Line Mevassvik

Kundeleder og rådgiver

A

Annike Speed Odgers

Prosjektleder

D

Dan Erik Rønnbäck

UX-designer

T

Tuomo Tomperi

Frontend-utvikler

J

Jani Järvinen

Frontend-utvikler

S

Siri Høstmælingen

Innholdsstrateg