– Når kvinners symptomer på hjerteinfarkt kalles «unormale» og er vanskelige å gjenkjenne, fordi «normalen» er gjennomsnittsmannen, da har vi et systemproblem, fortsetter regissøren bak den 90 sekunder lange filmen som rulles ut i disse dager.
Filmen løfter frem mer eller mindre dystre tall som forteller om jenter og kvinners posisjon i verden. Og dette er bevisst provokasjon fra teamet bak kampanjen.
– Vi håper ingen forholder seg likegyldige til denne filmen, forteller kreatørene Snorre Martinsen og Maja Folgerø i POL.
– Målet er å skape en ny bevissthet rundt de strukturelle utfordringene som gjør at jenter alltid kommer i andre rekke. Være seg forskning på kvinnehelse og medisiner i vestlige land, eller det at du som jente er en økonomisk byrde, og behandles som en vare, andre steder i verden. Fredag 11.Oktober er den internasjonale jentedagen. Hvis du lurer på hvorfor denne filmen trengs, kan du ta deg en scroll i kommentarfeltet på Facebook.
– Der barn ikke har det bra, har jenter det verst
– Plan vil gi alle barn like muligheter. Men der barn ikke har det bra, har jenter det verst. Derfor setter Plan jenter først. Å sette jenter først betyr for Plans del at jentene for eksempel får lik tilgang til skole, en trygg skole, og at de blir der i stedet for å giftes bort. Men med dagens utvikling, kan det ta opp til 200 år før vi oppnår likestilling i verden. Og det er et stykke å gå her hjemme og. Det er uansett ikke greit, se filmen, tipper du er enig, sier Kristine Polmar, Head of Marketing i Plan.
Filmen skal først og fremst brukes i sosiale medier, men også på TV 2 i forbindelse med utdeling av Jenteprisen, på FNs Internasjonale Jentedag 11. oktober. Filmen har i skrivende stund generert 400.000 visninger i på Facebook i norge. Nesten 3000 reaksjoner, 1000 delinger ganger og hundrevis av kommentarer. Vi kan anbefale alle å ta seg en scroll igjennom kommentarfeltet. For om det er ett sted man ser akkurat hvor stort behov det er for å løfte dette som tema, er det der.
Det er ikke ofte vi føler et behov for å bevise at alt man sier i en film er sant. Men sinte menn i kommentarfelt trenger svar. Derfor har vi linket til all fakta-kilder og vitenskaplige undersøkelser på kampanjesiden.