Jenter først!

Verden er designet for menn, påstår Plan International Norge i sin nye film. – Og Norge er intet unntak, forteller regissør Marie Kristiansen.

94640 4e707 original
94641 ef5a0 original
94642 a1513 original
94643 8f49a original
94644 91e96 original
94645 6e7e7 original
94646 6ccc4 original
94647 1eeb0 original

– Når kvinners symptomer på hjerteinfarkt kalles «unormale» og er vanskelige å gjenkjenne, fordi «normalen» er gjennomsnittsmannen, da har vi et systemproblem, fortsetter regissøren bak den 90 sekunder lange filmen som rulles ut i disse dager.

Filmen løfter frem mer eller mindre dystre tall som forteller om jenter og kvinners posisjon i verden. Og dette er bevisst provokasjon fra teamet bak kampanjen.

– Vi håper ingen forholder seg likegyldige til denne filmen, forteller kreatørene Snorre Martinsen og Maja Folgerø i POL.

– Målet er å skape en ny bevissthet rundt de strukturelle utfordringene som gjør at jenter alltid kommer i andre rekke. Være seg forskning på kvinnehelse og medisiner i vestlige land, eller det at du som jente er en økonomisk byrde, og behandles som en vare, andre steder i verden. Fredag 11.Oktober er den internasjonale jentedagen. Hvis du lurer på hvorfor denne filmen trengs, kan du ta deg en scroll i kommentarfeltet på Facebook.

– Der barn ikke har det bra, har jenter det verst

– Plan vil gi alle barn like muligheter. Men der barn ikke har det bra, har jenter det verst. Derfor setter Plan jenter først. Å sette jenter først betyr for Plans del at jentene for eksempel får lik tilgang til skole, en trygg skole, og at de blir der i stedet for å giftes bort. Men med dagens utvikling, kan det ta opp til 200 år før vi oppnår likestilling i verden. Og det er et stykke å gå her hjemme og. Det er uansett ikke greit, se filmen, tipper du er enig, sier Kristine Polmar, Head of Marketing i Plan.

Filmen skal først og fremst brukes i sosiale medier, men også på TV 2 i forbindelse med utdeling av Jenteprisen, på FNs Internasjonale Jentedag 11. oktober. Filmen har i skrivende stund generert 400.000 visninger i på Facebook i norge. Nesten 3000 reaksjoner, 1000 delinger ganger og hundrevis av kommentarer. Vi kan anbefale alle å ta seg en scroll igjennom kommentarfeltet. For om det er ett sted man ser akkurat hvor stort behov det er for å løfte dette som tema, er det der.

Det er ikke ofte vi føler et behov for å bevise at alt man sier i en film er sant. Men sinte menn i kommentarfelt trenger svar. Derfor har vi linket til all fakta-kilder og vitenskaplige undersøkelser på kampanjesiden.