I en undersøkelse utført av Opinion om unge mennesker i arbeidslivet, svarte 7 av 10 at McDonald’s var det siste stedet de kunne tenke seg å jobbe. Dette dannet bakteppet for en mye omtalt rekrutteringskampanje hvor McDonald’s oppfordret målgruppa til å søke det de ikke vil ha, men som de sannsynligvis vil ha godt av.
– Vi visste at tematikken ville engasjere. Men vi står støtt i denne kampanjen, som handler om å ta eierskap til det målgruppa sier at de ikke ønsker seg i en jobb. Det er ikke tilfeldig at 3 av 4 HR-sjefer mener at det teller positivt å ha McDonald’s på CV-en, det handler om at ansatte hos oss utvikler noen veldig verdifulle egenskaper, sier Mari Husby, markedssjef i McDonald’s Norge.
Med utgangspunkt i innsikt
Det var gjennom undersøkelser internt i McDonald’s det kom frem at over 80 % av de ansatte trakk frem den samme positive egenskapen de har lært seg gjennom jobben: Å mestre stress. Dette ble navet i hele kampanjen, som har fått politikere, journalister, eks-ansatte og folk flest til å mene noe om McDonald's som arbeidsplass.
– Man sikter jo alltid mot mest mulig oppmerksomhet, og da det ble fullt trøkk i kommentarfeltet etter fire utendørs på dag én, lå alt til rette for å kunne gå mer i dybden i andre flater, sier kreatørene bak kampanjen, Fredrik Omre og Joachim Bjørndahl i NORD DDB.
For i tillegg til innsikt fra egne ansatte, består kampanjen av interessante funn fra eksperter innenfor akademia, idretten og næringslivet, som går dypere inn i tematikken stressmestring.
– Når brodden er såpass spiss er det fint å ha flere budskap å spille på. Kjernen forandrer seg allikevel ikke. Det handler mer om måten man løfter tematikken på – hvilken samtale man ønsker seg der ute, avslutter teamet.
Effekten av effekten
Kampanjen gikk live tirsdag 14.2 med en paneldebatt om stressmestring i arbeidslivet på Kulturhuset, hvor politikere, eksperter og målgruppa var til stede. De første rapportene virker lovende med tanke på effekt, da det har vært en markant økning i antall søknader.
– Vi har lykkes med å få stressmestring i arbeidslivet opp på agendaen, som var ett av målene. Vi har hørt fra familier som har hatt gode samtaler om tematikken, og foreldre som aktivt har oppfordra barna til å søke jobb i McDonald’s som følge av kampanjen. Det er rett og slett veldig kult, sier kunderådgiver i NORD DDB, Aleksander Hetland.
Filmpakka til TV og online er produsert av Aparent med Kavar Singh på regi. Bilder til print og utendørs er tatt av Stian Andersen, mens Mokel Management, med Alexei Mokel på regi, har produsert TikTok-dokumentaren om lillebror David Mokels vei «fra Big Macs til big racks».
Alle skal med
Det er også utviklet en digital «Stresstest» på mobil, hvor man selv kan teste om man takler livet på McDonald’s. I tillegg har de formelle stillingsannonsene flyttet ut der målgruppa befinner seg, i en mer moderne drakt, for kampanjeperioden.
Alle uttak leder til jobbimcdonalds.no, hvor man kan søke jobb og lese mer om tematikken. Og for de som måtte mene at det går an å chille seg til suksess, har Finn vært behjelpelige med å sette opp et helt unikt jobbsøk akkurat for dem.
Involverte byråer
Gro Marwold
Prosjektleder
Amund Teien-Lund
Klipper
Magnus Roaldset Furset
Filmfoto
Henrik Pedersen
Etterarbeid
Stian Andersen
Stills
Alexei Mokel
Regi, produsent, klipp
David Mokel
Artist
WergelandApenes PR-byrå
OMD Mediebyrå
Nord X Spillutvikler
DAYTWO Webdesign
Andre involverte
Katrine Stai Fougner
Psykolog
Hallgeir Martinsen
Idrettspsykologisk rådgiver
Sondre Ronander
Google Norge
Mari Husby
Ansvarlig hos McDonald's
Mette Vonen
Ansvarlig hos McDonald's
Alero Ingunn Oritseweyimi
Ass. skiftleder/hovedrolle, McDonald's