Kjennskapen til Virke i været

I en fersk undersøkelse fra Kantar går uhjulpen kjennskap til hovedorganisasjonen Virke opp fra 38 prosent i januar til hele 58 prosent i april.

– Det er rett og slett helt utrolig. Vi måtte gni oss i øynene da vi fikk resultatene. Vi har jobbet hardt og integrert i alle kanaler og vært ekstremt synlige gjennom krisen. Vi skjønte at vi begynte å bli bortskjemte, da vi klaget over at vi ikke var på TV-nyhetene, sier kommunikasjons- og markedsdirektør i Virke, Inger Elisabeth Sagedal.

Norges mest spennende kunde

Virke innså behovet for å øke kjennskapen for å bli vurdert som arbeidsgiverorganisasjon for flere virksomheter. Vi hentet inn Something Good for å hjelpe oss med å øke kjennskapen. Vi hadde film og annonser «gryteklart» rett før Norge stengte. Den planlagte kampanjen måtte settes på pause, daglig drift satt til side og medlemmenes behov i fokus.

– Gjennomslag og ikke oppslag har vært målet, men kraftig økt kjennskap ble bonusen, forteller Sagedal. Det var flott å ha med oss et byrå inn i krisen som kjente oss og kunne støtte oss i det krevende arbeidet.

– Det var virkelig drømmekunden vi signerte med for noen måneder siden. Det å få dem på kundelista var pur lykke. Gjennom koronakrisen viste de seg å virkelig være en organisasjon som forandret Norge og det å få lov å være med på den reisen er noe av det mest spennende kommunikasjonsfaglige oppdrag et byrå kan få, sier byråleder i Something Good, Mai-Bente Paulsen.

– Dette handlet ikke om korona i seg selv, men hvordan de valgte å manøvrere i det. Det å øke kjennskap er ikke så viktig i seg selv, men det er måten man evner å fylle den kjennskapen med noe viktig. Virke har brukt den til å sikre norsk næringsliv. Vi jobbet med å støtte strategien, men også ganske intenst med operativ kommunikasjon i redaksjonelle medier og støtte av produksjon til egne kanaler. Til tider gikk det døgnet rundt.

Resultater utenom det vanlige

– Det er sjelden å se så formidable tall som dette forteller Paulsen. – Selv store aktører som svir av 100 millioner i mediaspend sliter med å få så store utslag som dette på uhjulpen kjennskap, så dette er rett og slett ekstraordinært bra, og Virke skal ha kudos for å tidlig sette seg i førersetet. De bestemte seg for å sette agendaen og kjempe for medlemmene. Det står det respekt av og da er det gledelig å se at det også ga resultater, sier hun.

Kommunikasjon har blitt brukt nettopp for det det skal brukes som, et virkemiddel for å oppnå et strategisk mål.

– Vi er utrolig stolte over det vi har fått til. Vi har vært med å sikre næringslivet de virkemidlene som ga dem livreddende hjelp og måten vi har kommunisert på har vært viktig for å få det gjennomslaget vi har fått. Vi har hatt det for travelt til å sprette champisen, men det skal vi jammen gjøre, avslutter Sagedal.

Andre involverte

I

Inger Elisabeth Sagedal

Direktør for marked og kommunikasjon i Virke

H

Hanne Valdø Stiebel

Prosjektleder i Virke

M

Martha Haukaas

Kommunikasjonssjef i Virke