Kjipe filmer for Av-og-til

Det er nok ikke for å være kjipe, men Av-og-til har laget en serie filmer om ungdommer og alkohol, med god hjelp fra Anorak og Bacon.

Skjermbilde 2020 06 05 kl 14 25 35

Kjipeforeldre.no er en nettside rettet mot tenåringsforeldre som vil hjelpe barna sine å unngå ubehageligheter i møte med alkohol. Bak siden står alkovettorganisasjonen Av-og-til, som etter en byråkonkurranse tidligere i år valgte Anorak til å utvikle et kreativt konsept for siden.

– Anorak traff veldig godt på både målgruppeforståelse og på en klok endring av kampanjekonseptet, sier prosjektleder for ungdomskampanjen i Av-og-til, Hanne Lorvik.

Her ser du første film. De øvrige slippes i løpet av sommeren:

Tenårene er en utfordrende fase for både foreldre og ungdommer.

– Mange foreldre ønsker å være kompis, og synes det er vanskelig å kombinere med å sette grenser. Heldigvis har forskningen godt nytt til dem - det viser seg at ungdom ønsker seg foreldre som setter grenser, er tydelige og tør å prate med dem om vanskelige tema. Det forsøker vi å hjelpe foreldre med, sier Lorvik.

– Vi likte godt at Anorak satte ord på noe jeg tror mange foreldre bekymrer seg for – alt som skjer når de ikke er der. De kommer ikke til å være der når ungdommen står overfor vanskelige valg knyttet til alkohol. Praten må de ta før festen. Derfor sier vi i filmene at foreldre må være kjipe i tide, sier Lorvik.

Regissør-ros

Filmene skal primært gå i digitale kanaler, men også brukes i forbindelse med kurs og foreldremøter rundt om i landet. Kreativt team i Anorak har vært Ingrid Lea og Stein Simonsen, med Janne Espevalen som kundeansvarlig rådgiver, Camilla von Borcke som prosjektleder og Simen Hansen som planner.

– Kjipe Foreldre var allerede bestemt og godt innarbeidet hos kunden. Så vår jobb var å skape et konsept for historier som viser hvorfor dette er viktig, men som også forklarer det navnet litt. Kjip er det jo ingen som vil være, men kanskje får filmene fram litt av omsorgen som ligger bak de keitete framstøtene fra foreldrene i filmene, sier kreatørene. Hver av de tre filmene framstår nærmest som en liten kortfilm, hvor vi tas med inn i ulike vennegjenger og deres møte med alkohol. Teamet kan ikke få fullrost Bacon-regissør Eivind Landsvik for hans arbeid med filmene.

– Det er ikke hvem som helst som klarer å skildre tenåringsmiljø med den troverdigheten til karakterer og dialog som vi trengte her, så all ære til Eivind.

Involverte byråer

A
Anorak
J

Janne Espevalen

Kundeansvarlig rådgiver,

C

Camilla von Borcke

Prosjektleder

Bacon 2 logo
Bacon Filmproduksjon
E

Eivind Landsvik

Regissør