Kjør som en … hva for noe?
Den nye kampanjen fra Gjensidige har et velkjent skjellsord i spissen. Uttrykket «å kjøre som en kjerring» er fortsatt utbredt, og blir som regel brukt nedlatende. All statistikk viser derimot at det egentlig burde brukes som en hyllest.
Aktuelt byrå
Anorak
– Gjennomgående vet vi at de tryggeste bilførerne på norske veier er kvinner. Hvis alle hadde kjørt som kvinner, ville vi hatt færre alvorlige ulykker og tryggere veier. Da er det rart at begrepet «å kjøre som en kjerring» er et skjellsord. Det paradokset tar vi tak i når vi nå er på lufta med en stor kampanje for Gjensidige, inn under konseptet til Gjensidige «Ingen kjenner dagen bedre», sier Kine Werenskiold, kundeansvarlig rådgiver i Anorak NoA.
– Oppdraget til Gjensidige er å sikre liv, helse og verdier, og da er det helt naturlig at vi også har en rolle i å bidra til at færrest mulig skader skjer på norske veier. Dette handler om skadeforebygging – og det å snakke om trafikksikkerhet er rett og slett en del av vårt DNA, forklarer Gro Grotle, markedssjef i Gjensidige.
Tryggere veier for alle
Som Norges største forsikringsikringsselskap har Gjensidige et ønske om å skape tryggere veier for alle, og håper kampanjen vil bidra til økt bevissthet rundt trafikksikkerhet og forsvarlig kjørestil.
– Når statistikken faktisk er så tydelig på at kvinner flest kjører tryggest på norske veier, er dette et spennende startpunkt for kommunikasjonen. Det å «kjøre som en kjerring» handler egentlig om å kjøre forsiktig, ta forhåndsregler, være fokusert og passe på seg selv og de rundt seg, utdyper Renate Aspevik, fagsjef Marketing i Gjensidige.
– Filmuniverset spiller på stereotyper. Er det noen som vet hvem som bulker og krasjer bilene mest, så er det de som jobber med å reparere dem hver eneste dag. Og det er kanskje disse menneskene vi minst forventer å høre dette budskapet fra, forteller kreatørene fra Anorak, Tone Jansson og Andrea Lütken.
Involverte byråer
Nökkvi Thorsteinsson
Motion
Tina Wesselsen
Rådgiver
Renas Kehreman
SoMe-kreatør
Andreas Riiser
Regi
Rebekka Rognøy
Produsent
Kaja Fiksdal
Post-produsent
Shona McDonald
Prod.leder
Peter Riis
DoP
Kristian Lahn Vestby
Produksjonsdesign
Ola Jacob Nestande
VFX
Markus Tangre
Post koordinator
Henrik Dyb Zwart
Klipper
Ada Linnea Blomkvist
Aleksander Gjøstein
Carl-Adam Sjölande
Andre involverte
Renate Aspevik
Fagsjef Marketing, Gjensidige
Gro Grotle
Leder Marketing, Gjensidige
Nina Esp Bhogal
Fagsjef Digital Marketing, Gjensidige
Erik Bjørgum
Markedskonsulent, Gjensidige