Klassisk møter kontemporær når Snøhetta designer for Peder Lund

Snøhetta står bak designet av ny visuell identitet og nettsted for Peder Lund.

Galleriet på Tjuvholmen, etablert i 2019, har sitt fokuspunkt på svært anerkjente internasjonale samtidskunstnere. Med varierte utstillingsprogram gir galleriet et kresent blikk på internasjonale tendenser.

Den visuelle identiteten balanserer et klassisk formspråk med distinkte, kontemporære detaljer. Kjernekonseptet ligger i logoen og hvordan den tilpasser seg og rammer inn innhold for å sette kunstnerne og kunstverkene i sentrum – et grep som benyttes i et stort antall fysiske uttak.

1
2
3
4
5
6
7

– Peder Lund ser på Instagram og web som sine primære kommunikasjonskanaler, men ønsket i tillegg å støtte dette med et bredt utvalg taktile profilelementer. Det er svært sjelden vi får jobbe med en så omfattende produksjon av trykksaker med denne detaljgraden og på dette nivået, uttaler senior designer i Snøhetta, Henrik Haugan.

Peder Lund har også en sterk og tydelig identitet i sine lokaler på Tjuvholmen. Og i tråd med øvrige identitetselementer holdes utendørsskiltingen diskret, sort og subtil med en kobberdetalj innerst mot glasset som gir et tydelig nikk til gullsnittet på visittkortene.

Nettstedet utviklet for Peder Lund bygger på det samme, enkle og fleksible layoutprinsippet som er gjennomgående for hele identiteten. Det brede spekteret av anerkjente samtidskunstnere og deres arbeider presenteres visuelt generøst, med identiteten som en subtil ramme.

Involverte byråer

Snøhetta Design

Snøhetta Design